Awesome New Zealand!! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Marjella Velde - WaarBenJij.nu Awesome New Zealand!! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Marjella Velde - WaarBenJij.nu

Awesome New Zealand!!

Door: Marjella en Irene

Blijf op de hoogte en volg Marjella

15 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Halloooo!

Na alleen maar enthousiaste verhalen te hebben gehoord zijn we dan eindelijk gearriveerd in het paradijs ter paradijzen: New Zealand!!!! We zijn hier nog maar een paar dagen, maar ik ben al overenthousiast over dit prachtige land en wil nu al iedereen aanraden om hier ooit heen te gaan!

Maar eerst gaan we terug naar de laatste week in Australië, al lijkt het inmiddels alsof het alweer een jaar geleden is dat we daar waren. Niks is minder waar, want op 31 december stonden we toch echt o&n in Sydney te vieren. Dé stad waar voor 60 miljoen aan vuurwerk de lucht in is gegaan! Ik kan me 31 december 2012 nog goed herinneren. ' Volgend jaar luid ik het jaar in in Sydney'. En daar stond ik!

's Middags de stad in gegaan om de sfeer alvast te proeven. Het zonnetje hoog aan de hemel, een gezellig feest-sfeertje, de straten mooi versierd en...daar was de rij om de Royal Botanic Gardens in te komen, niet te beschrijven lang! Gelukkig hadden wij andere plannen en hoefden we dus niet aan te sluiten.' s Avonds gezellig gebarbequed en daarna was het tijd om ons klaar te maken voor het avondprogramma. Maar de avond liep niet zoals gepland. Doormiddel van een telefoontje werd ons duidelijk gemaakt dat het geplande huisfeestje helaas ruw was verstoord door de thuiskomst van huisgenootjes die het niet eens waren met dit feestje. Gelukkig was de noodoplossing snel gevonden. Een half uurtje later zaten we in een klein parkje op een picknickkleedje met een wijntje in de hand. Welliswaar iets verder weg, maar recht voor de Harbour Bridge! Het familie-vuurwerk om 21.00u was een leuk voorproefje. Het echte vuurwerk om 00.00u was nog veel beter!! Een geweldige plek om het nieuw jaar in te luiden! Het geplande huisfeest had zich inmiddels verplaatst en hier hebben we ons dan ook nog goed vermaakt na twaalven.

2 januari was het tijd om verder te reizen en wel naar Melbourne. Melbourne is, op Sydney na natuurlijk, de op één na grootste stad in Australië. Maar waar Sydney een stad van het snelle leven is, is Melbourne nog iets gemoedelijker. Zo heeft de stad een schat aan oude Victoriaanse gebouwen. Het Melbourne van tegenwoordig is een snel vernieuwende moderne stad waar het verleden nog duidelijk te zien is. De stad heeft een goed beloopbaar centrum en in dat centrum valt meer dan genoeg te zien.

Nadat we de stad verkend hadden en het verlaten van australie steeds dichterbij kwam, besloten we dat we nog eens een keer een populaire Australisch sport moesten bijwonen. En het werd: paardenraces! Dit was echt heel leuk, alleen al omdat er geen backpacker te vinden was. En manman, wat een spektakel! Grappig was, dat we van te voren elke keer de paarden gingen bekijken en tegen elkaar vertelden welk paard ging winnen De eerste keer werd ' mijn' paard 2e. De tweede keer welliswaar 1e! Hierna kwamen we in contact met vriendelijke Australiers, die voor ons 1 dollar op ' ons' paard hadden ingezet. And guess what!? We wonnen!!

In ons hostel waren op de vreemde manier meer dan genoeg Nederlanders te vinden. Zo hadden we snel een gezellig groepje mensen om ons heen en ik voelde me hier meteen thuis. Ook wel eens fijn om gewoon weer eens lekker Nederlands te kunnen spreken. Zo kwamen we in contact met 2 nederlandse meiden, Lieke en Lieke, en een nederlandse jongen, Richard. Met zijn 5-en hebben we een auto gehuurd en zijn we een dag de Great Ocean Road gaan rijden. Wat Route 66 is voor Amerika, dat is de Great Ocean Road voor Australië. Je kunt je afvragen wat er nou zo geweldig is aan een grote weg, maar de GOR is niet zomaar een grote weg. De weg ligt, zoals de naam al zegt, aan de zuidkust van Australië, tussen Warrnambool en Geelong, en de meeste mensen gaan via de Great Ocean Road van Adelaide naar Melbourne. Wij hebben hem dus een stuk vanuit Melbourne gereden en zijn toen weer terug gegaan. De kust bestaat hier voor een groot deel uit kalksteen, er steken dan ook veel bizarre kalksteenformaties uit de zee omhoog. Korter omschreven is het een prachtige weg langs de kust, met geweldige uitzichtspunten! Voorbij Port Campbell ligt de bekendste attractie aan de Great Ocean Road, de Twelve Apostles. Dit zijn 12 rotsen die uit de zee ophoog rijzen, maar je kunt er maar 7 zien vanaf het vaste land. Prachtig!!

Een paar dagen later hebben we het ' Eureka Skydeck' bezocht. Dit gebouw heeft 88 verdiepingen en is 300m hoog. Het heeft 3680 trappen of een lift die een snelheid van 9m/s haalt. Amazing! En dan heb ik nog niet eens gesproken over het uitzicht dat je boven hebt!! Fantastisch!

Hierna was het tijd om Melbourne te verlaten en moesten we helaas weer afscheid nemen van onze leuke vrienden die we hier hadden ontmoet. Maar daar tegenover stond: onze vlucht naar NZ! Hier hadden we zó naar uitgekeken! De vlucht verliep vlekkeloos, op erge tubulentie tijdens de landing en de super strenge controle op Christchurch na. Naïef als ik ben had ik alweer bijna het lieve hondje dat zo enthousiast mijn backpack stond te besnuffelen een knuffel gegeven, maar gelukkig besefte ik me nog net op tijd dat dit lieve schattige hondje een drugs speur hond was en heb ik me in kunnen houden. Hierna door na de 1000e controle waar me werd gevraagd of ik ook hiking boots bij me had. Na de nodige problemen bij mijn Australische Visum aanvraag in Nederland besloot ik dat het misschien eens slim was om niet eerlijk te zijn. Dus 'nee' natuurlijk hadden we geen hiking boots bij ons, kan je hiken in NZ dan? Waar ik even niet bij had stilgestaan is dat onze tassen nogmaals door een scan werden gehaald en Irene dus alsnog haar schoenen van onder uit haar thuis tevoorschijn moest toveren. Het zweet brak me alweer aan alle kanten uit, maar na een zorgvuldige controle bleken ze ' schoon' genoeg en konden we dan eindelijk het vliegveld verlaten. We zijn binnen!

De volgende dag ons campertje opgehaald, genaamd Boba! En wat zijn we trots op ons oranje bakkie! Volgens mij is het de kleinste camper (mag je het uberhaupt camper noemen!?) die je kan huren, hij zit onder de deuken en is volgens mij nog ouder dan ik zelf, wij rijden er in rond alsof we de koning op aarde zijn. De eerste dag hebben we een poging gedaan om naar Bank Peninsula te rijden. Kaart op schoot en gaan met die banaan! Natuurlijk wilden wij niet via de snelweg, maar via de toeristische route om dit plekje bereiken. Om een lang verhaal kort te houden: het is ons niet gelukt. Laten we het erop houden dat onze kaart gewoon niet gedetailleerd genoeg was en het echt niet aan ons lag..Toen maar een camping gezocht in Christchruch en hier heerlijk genoten van het campingleven, terwijl het januari en hartje winter in Nederland is! Genieten!

De volgende dag toch maar besloten even een TomTom te halen. Voor de duidellijkheid: dit is volledig ter ondersteuning! Eerlijk is eerlijk, ik voelde me vriij stom om een TomTOm te gaan halen, maar toch is het wel een verademing in een vreemd land! Ik kon me weer volledig concentreren op het links rijden en hoefde niet meer zo op de straatnaam bordjes te letten. Zo hebben we de volgende dag dan toch, via de toeristische route Bank Peninsula bereikt! Dit schiereiland is het resultaat van vulkaanuitbarstingen waardoor er nu een afwisselend landschap is ontstaan. Dit heftige geologische verleden zie je terug in de rotsige vulkanische uitlopers, woeste kapen, diepe dalen en steile kliffen. Prachtig! Hier een camping gevonden aan het water. We stonden nog maar net geinstalleerd of we werden al uitgenodigd om met een familie te vergezellen op hun speedbootje. Dat lieten we ons natuurlijk niet 2x zeggen en een half uurtje later scheurden we over het water door dit prachtige landschap. Toen ons ook nog werd gevraagd of we nog een rondje op de jetski wilden, kon ons geluk helemaal niet op! New Zealandse vriendelijkheid ten top!

De volgende dag vervolgde onze weg zich naar Lake Tekapo. Al vonden we Bank Peninsula al mooi, Lake Tekapo was zo mogelijk nog mooier! Azuurblauw water, heuvels met cypresbomen en daarachter besneeuwde bergen. Vlakbij dit meer vonden we een campeerplekje, waar we samen met 3 andere families in the middle of nowhere hebben gecampeerd! Daar stonden we, achter ons fornuisje met zonsondergang, pannekoekjes te bakken.

Mount Cook was de volgende bestemming. We hebben geleerd dat het ook koud kan zijn in NZ en heel hard kan waaien. Dit mag echter de pret niet drukken, want ik blijf het zeggen: New Zealand is onbeschijfelijk mooi! Ook hier vonden we een mooi campeerplekje aan de voet van een besneeuwde berg, omringd door andere bergen. Hier moest het ' Hiken' er dan toch maar weer eens van komen. Gelukkig waren we zelf slim genoeg om een wandeling van 1u uit te kiezen. We hebben de belangrijkste berg gezien én bewandeld.

Op dit moment zitten we in Wanaka en ben ik enorm aan het stressen om dit verhaal binnen 1 uur online te zetten. Hier laat ik het dus voorlopig even bij. Hopelijk krijgen jullie een goed beeld bij New Zealand, want mensen thuis: dit is pas echt genieten!

Love vanuit Wanaka! Irene en Marjella

  • 15 Januari 2013 - 02:57

    Rian:

    Wow Nieuw Zeeland klinkt gaaf!! Haha, de camper was toch een beetje kleiner en ouder dan beloofd? :P Als het maar rijdt! En hoe gaat het linksrijden?? Ik heb vorige week een stuk gereden, nu eens niet offroad maar zelfs een stuk in Sydney, en ik moet zeggen dat mijn passagiers wel eens relaxter in een auto hebben gezeten ;) Naar links moeten en naar rechts gaan enzo.. (A)

    Maar goed, geniet nog lekker van jullie tijd in NZ!! En hebben jullie al een ander ticket geboekt?
    Kussen!

  • 15 Januari 2013 - 09:26

    Mam:

    Hey Marjel,
    Het ziet er inderdaad allemaal weer super uit. En zelfs nog foto's erbij. Wij zijn zondag bij Ali en Cees geweest maar die waren al weg. Het is dus niet gelukt om ons fototoestel aan hun mee te geven. We hopen dat we zelf nog een keer in Nieuw Zeeland komen om dan foto's te maken want het is denk ik nog mooier dan je nu uit de foto's kunt afleiden. Zelf zien geeft toch een heel ander beeld. Hier is het nu dik winter, in het halve land sneeuwt het, hier gelukkig niet, maar de radioberichten vertelden dat het filerecord van 975 km. vanochtend tijdens de ochtendspits gebroken gaat worden. De ANWB waarschuwt in het westen en zuiden niet meer de weg op te gaan. Hier vriest het alleen maar en komt zo dadelijk misschien nog wel het zonnetje er door. Vanavond wordt de eerste maraton op natuurijs verreden in Noordlaren. Geniet dus maar lekker van het kamperen in NZ.

    Maar hoezo een ander ticket boeken?

    Dikke kus,
    Mam

  • 15 Januari 2013 - 09:52

    Nicole:

    Haha die camper! Super tof. Geniet ervan!
    Ben benieuwd naar wat voor NZlandse sport je gaat kijken;)

    Xxxx

  • 15 Januari 2013 - 11:11

    Pap:

    Lekker kamperen in januari 2013! Hoe mooi kan het leven zijn. Dikke kus en heel veel knuffels van Pap.

  • 15 Januari 2013 - 13:01

    Yvette:

    Hé Marjel!

    Ik had echt verwacht dat ik vandaag de eerste zou zijn die een berichtje zou achterlaten, toen ik om half 8 wakker werd, maar helaas ;) Dus ik besloot eerst maar weer mijn ogen te sluiten, daarna rustig te ontbijten, de kapper met een bezoekje te verrassen (Ja in Groningen nogwel!) en nu zit ik er dan toch echt klaar voor.
    Mijn haar is trouwens niet verpest, maar dat terzijde ;)
    Nu jouw verhaal, in één woord WAUW!
    Nieuw Zeeland klinkt echt te mooi voor woorden! Ik heb je foto's bekeken en ik weet nu al dat dat nog niet eens 1/10 is van de mooi-igheid! (Als juf mag je nieuwe woorden maken, toch?)
    Jullie Boba ziet er geniaal uit! Promoot de hollandse glorie maar goed!
    De GOR heb ik trouwens heel veel over gelezen, die lijkt me ook vet om een keer te rijden!
    En dan het liegen bij de douane, you've got some balls madame! Dat ik die dag nog heb mogen meemaken! Ik prijs mezelf gelukkig!
    Misschien moeten jullie nog maar een keer gokken tijdens de paardenraces en voor mij een ticket die kant op winnen!
    Blijf veel foto's maken en ik tel de dagen af tot ik ze mag bewonderen!
    Nog 32!

    Dikke kus!

  • 15 Januari 2013 - 18:37

    Wilma:

    Hé die Marjella,
    Wat weer een geweldig verhaal ! Top om te lezen.
    X

  • 15 Januari 2013 - 19:38

    Lindy:

    Lieve Marjella,

    Terwijl wij een pakketje van €30 euro de lucht in schoten en al aaah stonde de roepen, kan ik me totaal niet voorstellen hoe mooi het zou zijn als er voor € 60 miljoen de lucht in is geschoten. Wat een bedrag zeg!!

    Nieuw- Zeeland, een mooi verhaal en een hele mooie plek de laatste weekjes van de reis door te brengen. Heel wat belevingen zullen er komende weken nog bij komen! Alhoewel het bijna lijkt alsof je alles al hebt meegemaakt..
    Stel je bent op pad met je mooie Boba en je komt toevalig Hobbit Frodo tegen in Matamata, schiet dan even een foto voor me?! Of gaan jullie niet op de Lord of the Rings tour?? =P

    Terwijl je moeder een berichtje typt over het zonnetje wat misschien nog door kan breken zitten wij tot de enkels in de sneeuw.. Geniet nog maar even van de zonnestraaltjes in Zeeland want die zullen er ongetwijfeld zijn!

    Enjoy! XxX

  • 16 Januari 2013 - 11:15

    Lotte Mijsters:

    Lieve Marjell,

    Wat heeerlijk om tussen het 'taaie' studeren door een geweldig levendig reisverhaal te lezen. Zo te horen haal je alles uit je reisavontuur! En ik heb hardop moeten lachen van je laatste foto, haha! Tot dusver stond Nieuw-Zeeland nog niet op mijn lijstje maar je hebt mij meer dan overtuigd! Pff wat genieten zeg! Ik kijk uit naar je volgende reisverhaal met nog meer avonturen en foto's!

    Liefs Lot

  • 16 Januari 2013 - 16:25

    Riemke:

    Kia ora Marjella,

    Ja nu worden de plaatjes bekend.
    Wat prachtig is Lake Tekapo hè.Die prachtige blauwe kleur.
    Die kleur heb ik nooit weer gezien.
    En dan de Mount Cook erachter schitterend.
    Ben altijd nog blij dat ik daar geweest ben.
    En zoals je al schrijft een aanrader.

    Veel reisplezier in de mooie camper!
    Veel liefs Riemke

  • 16 Januari 2013 - 17:24

    Esther:

    Hoi Marjella,
    Ik denk dat je straks als je terug bent schrijver moet worden. Ik lees elke keer je verhalen en heb dan gelijk zin om daar heen te gaan waar jij over geschreven hebt. Nou in Nederland is het dus koud, echt koud -10 graden s'nachts en overdag is de temperatuur ook al niet boven nul. Dit is pas vanaf zaterdag dus ik denk dat we a.s weekend de schaatsen al weer om kunnen binden. Ik ben benieuwd. Voor de rest hebben we ons leventje weer opgepakt na 1,5 week vrij te zijn geweest.
    Ik wens je heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende avonturen. Heeel veel plezier en geniet van Nieuw Zeeland

  • 16 Januari 2013 - 17:24

    Esther:

    Hoi Marjella,
    Ik denk dat je straks als je terug bent schrijver moet worden. Ik lees elke keer je verhalen en heb dan gelijk zin om daar heen te gaan waar jij over geschreven hebt. Nou in Nederland is het dus koud, echt koud -10 graden s'nachts en overdag is de temperatuur ook al niet boven nul. Dit is pas vanaf zaterdag dus ik denk dat we a.s weekend de schaatsen al weer om kunnen binden. Ik ben benieuwd. Voor de rest hebben we ons leventje weer opgepakt na 1,5 week vrij te zijn geweest.
    Ik wens je heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende avonturen. Heeel veel plezier en geniet van Nieuw Zeeland

  • 16 Januari 2013 - 17:24

    Esther:

    Hoi Marjella,
    Ik denk dat je straks als je terug bent schrijver moet worden. Ik lees elke keer je verhalen en heb dan gelijk zin om daar heen te gaan waar jij over geschreven hebt. Nou in Nederland is het dus koud, echt koud -10 graden s'nachts en overdag is de temperatuur ook al niet boven nul. Dit is pas vanaf zaterdag dus ik denk dat we a.s weekend de schaatsen al weer om kunnen binden. Ik ben benieuwd. Voor de rest hebben we ons leventje weer opgepakt na 1,5 week vrij te zijn geweest.
    Ik wens je heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende avonturen. Heeel veel plezier en geniet van Nieuw Zeeland

  • 16 Januari 2013 - 17:24

    Esther:

    Hoi Marjella,
    Ik denk dat je straks als je terug bent schrijver moet worden. Ik lees elke keer je verhalen en heb dan gelijk zin om daar heen te gaan waar jij over geschreven hebt. Nou in Nederland is het dus koud, echt koud -10 graden s'nachts en overdag is de temperatuur ook al niet boven nul. Dit is pas vanaf zaterdag dus ik denk dat we a.s weekend de schaatsen al weer om kunnen binden. Ik ben benieuwd. Voor de rest hebben we ons leventje weer opgepakt na 1,5 week vrij te zijn geweest.
    Ik wens je heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende avonturen. Heeel veel plezier en geniet van Nieuw Zeeland

  • 16 Januari 2013 - 17:24

    Esther:

    Hoi Marjella,
    Ik denk dat je straks als je terug bent schrijver moet worden. Ik lees elke keer je verhalen en heb dan gelijk zin om daar heen te gaan waar jij over geschreven hebt. Nou in Nederland is het dus koud, echt koud -10 graden s'nachts en overdag is de temperatuur ook al niet boven nul. Dit is pas vanaf zaterdag dus ik denk dat we a.s weekend de schaatsen al weer om kunnen binden. Ik ben benieuwd. Voor de rest hebben we ons leventje weer opgepakt na 1,5 week vrij te zijn geweest.
    Ik wens je heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende avonturen. Heeel veel plezier en geniet van Nieuw Zeeland

  • 16 Januari 2013 - 17:25

    Esther:

    Hoi Marjella,
    Ik denk dat je straks als je terug bent schrijver moet worden. Ik lees elke keer je verhalen en heb dan gelijk zin om daar heen te gaan waar jij over geschreven hebt. Nou in Nederland is het dus koud, echt koud -10 graden s'nachts en overdag is de temperatuur ook al niet boven nul. Dit is pas vanaf zaterdag dus ik denk dat we a.s weekend de schaatsen al weer om kunnen binden. Ik ben benieuwd. Voor de rest hebben we ons leventje weer opgepakt na 1,5 week vrij te zijn geweest.
    Ik wens je heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende avonturen. Heeel veel plezier en geniet van Nieuw Zeeland

  • 16 Januari 2013 - 17:26

    Esther:

    Hoi Marjella,
    Ik denk dat je straks als je terug bent schrijver moet worden. Ik lees elke keer je verhalen en heb dan gelijk zin om daar heen te gaan waar jij over geschreven hebt. Nou in Nederland is het dus koud, echt koud -10 graden s'nachts en overdag is de temperatuur ook al niet boven nul. Dit is pas vanaf zaterdag dus ik denk dat we a.s weekend de schaatsen al weer om kunnen binden. Ik ben benieuwd. Voor de rest hebben we ons leventje weer opgepakt na 1,5 week vrij te zijn geweest.
    Ik wens je heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende avonturen. Heeel veel plezier en geniet van Nieuw Zeeland

  • 17 Januari 2013 - 17:08

    Anouk:

    Lieve Marjella,

    Wauw! Wat maak jij toch fantastische avonturen mee zeg! Heel leuk om te zien dat jullie je eigen campertje hebben om in rond te touren. Hij ziet er fantastisch uit! En wij hier maar rond rijden op onze winterbanden om ons een weg door de sneeuw te banen. :).

    Geniet er lekker van meid! Het is heerlijk om je verhalen te lezen.

    Xx

  • 21 Januari 2013 - 20:37

    Laura En Sander :

    Hi lieverd!

    Je maakt ons ook helemaal enthousiast voor nieuw Zeeland zo! Wat een super verhaal! We zijn echt heel blij dat je nog steeds zo geniet! Echt leuk dat je nu zo ver weg op dezelfde plek als mij bent geweest! Prachtige foto die je me ook stuurde, kon ik weer ff mee genieten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wanaka

Marjella

Carpe diem!!

Actief sinds 09 Juli 2010
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 48813

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 16 Februari 2013

Marjella goes down under

10 Augustus 2010 - 21 December 2010

Marjella goes South Africa

Landen bezocht: