Living The Dream - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Marjella Velde - WaarBenJij.nu Living The Dream - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Marjella Velde - WaarBenJij.nu

Living The Dream

Door: Marjella

Blijf op de hoogte en volg Marjella

29 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Eigenlijk ben ik veel te druk met leuke dingen doen, maar toch kan ik het ook niet laten om jullie op de hoogte te brengen en een beetje kennis te laten maken met dit geweldige land. Dus hierbij hopelijk een kort en krachtig verhaal.

Met Boba gaat het nog steeds erg goed. Hij is ons nog altjid even trouw en brengt ons op de mooiste plekjes. Na Wanaka zijn we naar Queenstown vertrokken, de activiteiten-city van NZ. Hier zijn we met de Skyline Gondela de berg op gegaan. Vanaf hier hadden we een spectaculair uitzicht over de stad, die aan prachtig blauw water lag, midden tussen de bergen. Hier was onder andere een Cartbaan en daar moesten wij uiteraard even gebruik van maken. Het kind in ons kwam los en we kochten meteen een 5-ritten kaart. De eerste rit waren we voorzichtig de baan aan het verkennen en probeerde ik nog een beetje te genieten van het uitzicht. De 5e rit, racten we als gekken over de baan en ' vergaten' we te remmen, alhoewel de bordjes dit natuurlijk braaf aangaven.

De volgende dag stond Jet Boating op het programma, iets wat je gedaan moet hebben in NZ. Jetboats zijn door de Nieuw Zeelandse boer Bill Hamilton ontworpen boten speciaal geschikt voor vlakke wateren. Deze boten zijn niet uitgerust met een schroef maar met een turbine pomp, die water (25.000 ltr water/min) aanzuigt en onder grote druk weer uitstoot. De boten kunnen een snelheid van meer dan 80 km/u bereiken en naast deze snelheid werden we ook getrakteerd op 360 graden spins; tijdens de tocht giert de adrenaline dan ook door je lijf! Enorm gaaf!

Vanaf Queenstown zijn we langzaam richting Milford Sound gereden, bekend om de fjorden in een van de grootste nationale parken van NZ, Fjordland. Tevens het enige Fjord dat per auto te bereiken is en daarom een enorme toeristentrekker. De weg van Te Anau naar de Milford Sound is 120 kilometer lang en is de enige weg in heel Fjorland. Deze weg wordt The Avenue Of Disapearing Mountains genoemd (drie keer raden waar die naam vandaan komt....). Er wordt geadviseerd om flink wat tijd uit te trekken voor deze 120km omdat de omgeving prachtig is en er allerlei stops te maken zijn voor kleine wandelingen naar panoramische uitzichten over Fiordland. Alleen de weg erheen was dus al adembenemend mooi. Die nacht had het geregend (wat niet zo gek is, aangezien het hier 250 dagen per jaar regent, met een gemiddelde regenval van 7 meter per jaar), maar daardoor liepen er over de bergen werkelijk waar honderden watervallen naar beneden! Prachtig en dan heb ik nog niet eens verteld over de (besneeuwde) bergen, valleien en meren. Eenmaal aangekomen in Milford, stond hier een cruise op de planning. Wat hadden we een geluk, want de regen en wolken hadden plaats gemaakt voor de zon! Milford Sound is een relatief klein fjord, maar heeft als kenmerk dat het een heel nauw fjord is met de hoogste en steilste wanden die loodrecht uit het water rijzen (tot boven de 2000m), wat dus voor een fascinerend uitzicht zorgt. Als klap op de vuurpijl hebben we nog zeehonden + hun baby's gespot en voeren we tot maar een paar meter afstand! We genoten volop op tijdens de 2 uur durende cruise door dit fjord! Nieuw Zeeland zoals je het land ook in allerlei folders en op plaatjes ziet.

Het enige nadeel van dit alles is, dat je ook de gehele weg weer terug moet. Al kan ik dit ook weer niet echt een nadeel noemen, want zoals ik al eerder heb verteld is het rijden door dit landschap geen straf. Zo eindigden we opnieuw in Queenstown en later Wanaka. HIer kwamen we in contact met een Engelse jongen Luke en Fransman Igor, die we al eerder hadden getroffen in Queenstown. We besloten gezamenlijk verder te reizen en zo vertrokken we de volgende dag richting The Fox Glacier en The Franz Josef. 's Avonds een camping in de buurt van de Fox gevonden en op het strand genoten van dit werkelijk waar spectaculaire uitzicht met ondergaande zon! Maar het werd nog spectaculairder. Nadat we de volgende dag een wandeltocht naar de Fox hadden gedaan en ik eindelijk mijn eerste Gletcher had gezien, stond dan eindelijk onze Helikoptervlucht op het programma! Jawel, deze dame heeft gewoon in een helikopter gezeten en dat ook nog eens op 1 van de gaaftse plekken ter wereld!!! Onbeschrijfbaar gevoel. Ik kan alleen maar zeggen dat ik maximaal genoten heb! Zie de foto's voor verdere informatie. Na deze geweldige ervaring kon mijn dag niet meer stuk. Natuurlijk zijn we ook nog naar de Franz Josef gewandeld, maar ons spectaculaire uitzicht vanuit de lucht kon niet meer worden verbeterd.

Na deze geweldige ervaring stond een lange rit naar het Noorden op het programma. Abel Tasman stond op de planning. Abel Janszoon Tasman was een Nederlandse Ontdekkingsreiziger in dienst van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie, die dit stukje land ontdekt heeft. Hier kwamen we vrijdag aan en zijn we een strandwandeling gaan maken. De kustlijn is prachtig!! En wat hadden we weer een geluk. In kleine pouls troffen we zomaar een paar spelende baby zeehondjes, op nog geen 4 meter afstand! Elke dag, wat zeg ik, elke minuut word ik hier opnieuw blij verrast.

De volgende dag zijn we weer opgeplistst van de jongens. Het waren hele gezellig dagen en we gaan ze zeker missen, maar redden het ook weer prima met zijn tweetjes. Zo besloten we, op aanraden van de lonely planet, dat het een goed idee was op dit mooie stukje natuur, verder te verkennen vanuit een Kayak. De arme man van de Kayak verhuur, moest zichzelf en later ook ons wel wat moed inspreken, toen hij hoorde dat we dit nog niet vaker hadden gedaan. Na een ellenlange uitleg, voeren we dan eindelijk weg in ons bootje, nagekeken door een verontruste man. Maar..natuurlijk ging dit prima! Op een paar kodak momentjes na, waarbij we bijna tegen een rots opvoeren en ik een keer de kayak letterlijk ben uitgevallen. We konden hier alleen maar heel hard omlachen en hebben genoten van het mooie uitzicht en de tal van onbewoonde eilandjes.

Inmiddels hebben we nog maar 2 dagen over op het Zuidereiland en moeten we met pijn in ons hart al bijna afscheid nemen van onze Boba. Daar tegenover staan er genoeg leuke dingen op de planning voor het Noordereiland: Living The Dream!

Heel veel liefde vanuit het zonnige en mooie New Zealand!
Marjella

• 29 Januari 2013 - 07:36

Sander:

Dit klinkt als een jongensdroom :)!!!! Wat enorm cool zeg allemaal! De dingen die je doet, maar volgens mij ook de ongekend mooie natuur daar! Helemaal super!! Nou enorm genieten nog van het noorder eiland. Ik hoorde dat jullie daar misschien opnieuw een camper gaan huren? Geniet er van zussie!! Volgens mij doe je dat wel ;) Dikke kus!!

• 29 Januari 2013 - 07:54

Margreet:

Heerlijk bezig Marsjella :D Enjoy Xx

• 29 Januari 2013 - 10:40

Pap:

Marjel, wat maak jij toch verschrikkelijk mooie dingen mee. Volgens mij is Nieuw-Zeeland jou landje geworden!!! Ik ben erg nieuwsgierig.Nou nog maar ff goed genieten op het Noordereiland.
    Dikke kus en knuffels van Pap

• 29 Januari 2013 - 13:36

Nicole:

Aah die zeehondjes, net Pieterburen maar dan in de zon!
    En Abel Tasman, ik schrok toen ik de naam las, heb ooit een tocht gelopen (de abeltasman struuntocht, echt 40 kilometer wandelen) maar jij hebt het daar beter bekeken. Enjoy!

Xxxx

• 29 Januari 2013 - 19:01

Yvette:

Jouw avontuur wordt met de dag weer mooier en mooier lieverd!
    En het wordt ook steeds aantrekkelijker om hier de boel de boel te laten en ook gewoon heen te gaan.
    Zeehondjes spotten, campervan-leefstijl, Jet Boating, watervallen, helikopervluchten etcetc, het klinkt fantastisch en is echt om jaloers op te worden!
    Ik ben blij dat je zo optimaal aan het genieten bent lieverd, want het einde komt steeds iets dichterbij.
    Ik wens jullie beiden heel veel plezier op Noordereiland! Schiet die fotocamera nog even helemaal vol, spendeer de laatste centjes aan onvergetelijke ervaringen en ga ook nog even in chillmodus heerlijk van de omgeving genieten. Voor je het weet ben je weer in het natte Nederland, waar er zoveel infrastructuur is dat er lang niet zoveel te genieten valt.
    Liefs en dikke knuffel voor jou!

• 30 Januari 2013 - 01:06

Rian:

Wow Nieuw-Zeeland is echt mooi en gaaf!!! Superstoer wat jullie allemaal doen en gedaan hebben!
    Geniet er nog ff van, voordat je het weet moet je naar je welkomstborrel in Nederland ;)
    Groetjes aan Ireen!
    Kussen!

• 30 Januari 2013 - 09:14

Anke:

Nou... het klinkt niet alleen als een jongensdroom! WAUW!!!

• 30 Januari 2013 - 21:49

Laura :

Ha ha dit is inderdaad ook zeker weten een dames droom!! Wat gaaf die helikoptervlucht!! En zeker weten ook de rest! De foto's zijn echt prachtig en ben onwijs benieuwd naar meer! Gezellig dat jullie ook hier weer leuke lui hebben ontmoet! Op naar het laatste gedeelte van de reis voordat we je weer kunnen knuffelen!
    Heel veel plezier nog op het noorder eiland! Super benieuwd wat jullie daar gaan doen!

Hele dikke kus schoonzussi ;)!

• 30 Januari 2013 - 22:08

Gera:

Ohh wat een leven heb jij toch daar, heerlijk!
    Ik moet er idd ook maar over denken, Yv. Gewoon gaan!!
    Wooow...je bent super lang weggeweest en toch kom je nu bijna weer terug
    Vind ik toch ook wel weer fijn.
    Voor nu toch echt nog even optimaal gaan genieten, straks sta je weer voor de klas of verzorg je je kindjes in het kdv weer.
    En wwat ben jij al asociaal bruin..doe je goed Jell!!

Kussen, Kera

• 31 Januari 2013 - 18:55

Géke:

Tjonge Marjella, wat een reis maken jullie. Geweldig!! Nog heel veel plezier verder.

Groetjes Géke Niels en Felien

• 03 Februari 2013 - 13:59

Oma:

Lieve Marjella,
    Ik ben op dit moment in Ommen voor de verjaardag van Jorieke.
    En heb je mooie verhalen met veel plezier gelezen.
    Ik vind het heel bijzonder dat ik hier alles gewoon kan lezen.
    Wat heb je al veel gezien en mee gemaakt.
    Nog veel plezier de laatste twee weken en een goeie reis terug.
    Dikke kus oma

• 03 Februari 2013 - 14:03

Renée:

Hoi Marjella,
    We hebben net allemaal weer je mooie indrukwekkende reisverslag gelezen. En natuurlijk de foto's bekeken.
    Geniet er nog maar even van.
    Groeten van Gerard,Renée ,Marlies,Sanneke en Jorieke.