Time flies! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: marjellavandervelde

Blijf op de hoogte en volg Marjella

11 November 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Nieuwe stageplek, nieuwe kansen. Vorige week dinsdag was mijn eerste dagje op de meidenschool. Hartelijk werd ik ontvangen! Werkelijk waar iedereen groette me met een vriendelijke glimlach en van ongeveer de helft kreeg ik er ook nog een warme knuffel bij. Als je je dan niet welkom voelt! De school staat in een mooie omgeving, elk klaslokaal heeft uitzicht over de zee. De dinsdag mocht ik een kijkje nemen op de pre-primary. Eenmaal binnen huppelden allemaal vrolijke meisjes in rokjes van 4, 5 en 6 jaar mij al vrolijk tegemoet. Ook hier ben ik al net zo welkom en loop ik die dag tussen 4 klassen heen en weer en mag ik overal kijken. De volgende dag werd ik verwacht in grade 3. Wat een verschil met de Westering, er vindt geen stemverheffing plaatst, laat staan dat er geschreeuwd wordt. Alle meisjes doen wat er van hun wordt verwacht, zelfs met veel plezier! Wat een warme sfeer hangt er in en rond deze school. Tegen alle verwachtingen in spreekt het concept ‘meiden’ school mij ontzettend aan! Erg jammer dat ik deze school nu pas ontdekt hebt, maar ik heb er in ieder geval 2 geweldige dagen gehad!

De donderdag was het prizegiving op de Westering. Dit is een evenement wat elk jaar terugkomt. De kinderen worden beloond en geprijsd voor hun harde werken dat jaar en kregen hiervoor een certificaat. Alle ouders en grootouders zijn hierbij van de partij. Als speciale gast stond er een stoel voor Ms van der Velde klaar, enorm grappig! Ook tijdens het welkomstpraatje van de principal werd ik nog eens nadrukkelijk bedankt, omdat ik speciaal van ‘over sea’ was gekomen. Na de prijsuitreiking moést ik nog echt even naar mijn oude grade 3 klas. Hier stond een grote tas voor mij klaar met allemaal cadeautjes van de kinderen erin. Elk kind had er iets typisch Afrikaans ingedaan, zodat ik nog eens aan ze terug zou denken als ik weer in Nederland ben. Zo zat er onder andere Biltong (gedroogd vlees) een Afrikaans vlaggetje en een Afrikaans Cricket shirt in. Echt super leuk en lief!

Vrijdag konden we helaas niet naar het township. Het was namelijk ‘bomfire night’. De Afrikanen steken dan vuurwerk af en aangezien de arme mensen hier geen geld voor hebben vieren zij dit door o.a. autobanden etc. in de brand te steken. Vorig jaar was dit uit de hand gelopen in Missionvale en daarom besloten ze dat het te gevaarlijk was en Missionvale dit keer dicht te gooien. Helaas, helaas. ’s Avonds hadden we een themafeestje in het Marshall huis. Van te voren hadden we hier al de grootste lol bij het verkleden en opmaken en ook het feestje zelf was een succes.

Zaterdagochtend kwam ik mijn bedje uit, opende mijn gordijntjes en de zon scheen! Heerlijk in de tuin ontbeten, waarna we ons naar het Seaview Lion Park begaven. Heerlijk zonnig als het was, hadden we allemaal onze raampjes open gedraaid. Toen we ons eenmaal richting de dieren begaven, wilde we ons raampjes toch wel even wat dichter draaien. Maar wat is mijn auto zonder pech, dus jawel, het rechter achter raampje wilde natuurlijk niet meer dicht. Daar sta je dan, in een wildpark…Gelukkig konden we het raampje na heel lang trekken omhoog krijgen en hebben we er wat papiertjes tussen gestopt, waarna we het park veilig konden verlaten ;) En inmiddels is het probleem weer opgelost!

Zondagochtend kwam ik mijn bedje uit, opende mijn gordijntjes en de zon scheen opnieuw! En daar lag Anouk al, in het midden van de tuin lekker te zonnen. Dus ik stapte mijn bed uit en ben heerlijk naast haar gaan liggen, this is life! ’s Middags stond quad-biking op de planning. Omdat we te vroeg waren, mochten we hier eerst nog relaxen bij het zwembad en genieten van het prachtige uitzicht. Daarna maakten we ons klaar voor onze rit. Na eerst even voorzichtig rond te hebben gereden door een bos en vriendschap gesloten te hebben met onze quad kon het echte werk beginnen. Steeds harder reden we over zandpaden door de bergen en ik begon het steeds leuker te vinden! Toen we echter een bergje afreden en ik mijn quad geen lawaai meer hoorde maken vroeg ik me wel even af of ik het nog steeds leuk vond. Na een paar keer seinen kon ik mijn quad tot stilstand brengen en na een beetje frutselen deed ook mijn quad het weer en konden we het weer op een rijden zetten. Ik en machines… Genoten hebben we in ieder geval wel!

Maandag was weer mijn vrije dagje. Heerlijk, want het was gewoon weer mooi weer! Jullie mogen nu 3x raden wat ik gedaan heb.. Juist, zonnen!! Nadat ik mijn dikke teen in het water had gestoken, volgde mijn voet, been en uiteindelijk heb ik voor het eerst in ons zwembadje liggen spartelen, heerlijk!

Dinsdag was mijn eerste dag op de Westering pre-primary. Omdat de princepal van de Westering primary had gezegd dat deze princepal niet heel erg aardig was en dat de leerkrachten ook niet erg vriendelijk waren, zag ik er onbewust toch een beetje tegen op. Deed ik hier wel goed aan? Het was tenslotte mijn eigen initiatief geweest en straks verliet ik een super leuke school voor een stageplaats waar ik helemaal niet welkom ben. Maar niets was minder waar! Ook hier zijn alle leerkrachten en zelfs de princepal enorm vriendelijk! Ook de doelgroep spreekt mij enorm aan. Ik ben helemaal blij met deze nieuwe start en nieuwe uitdagingen! Ik kan hier echt mijn ei kwijt en kan veel lesjes geven. Als je er toch een beetje tegen op ziet kan het alleen maar meevallen, dat blijkt wel weer! En ik houd het er maar op dat de princepal van de Westering primary dat zei, omdat hij mij niet kwijt wilde. Geen idee of dat zo is, maar ik vind het een leuke gedachte! ;)

Wat me verder wel opvalt hier in Afrika is dat als de kinderen werkstukken gemaakt hebben, de ‘zwarte’ (om het maar even zo te zeggen) medewerkers het op komen ruimen. De leerkracht hoeft dit niet te doen, wat op zich best fijn is, maar tegelijkertijd voelt het een beetje discriminerend en help ik dus altijd gewoon mee.

Verder ben ik helemaal in mijn nopjes, want…..morgen is het eindelijk zover!! Pappa en Mamma zullen vannacht richting Bremen vertrekken, om vanuit daar door te vliegen naar Schiphol en vervolgens Johannesburg . Zaterdagochtend vroeg vlieg ik vanuit hier ook naar Johannesburg, om ze na dik 3 maanden weer in mijn armen te sluiten! Can’t wait!! :D We zullen gedurende een week reizen en langzaam afzakken naar Durban. We zullen o.a. Hazyview (bij het Krugerpark!!), Mkuze en Hluhhluwe bezoeken. Vanuit Durban vliegen we weer naar Port Elizabeth en zal ik ze gedurende 5 dagen hier van alles laten zien, o.a. mijn stageplekken. Daarna reizen zij verder via de Garden route naar Kaapstap om vervolgens 6 december weer naar huis te vliegen.
Ook Sander en Laura komen mij bezoeken! Zij vliegen zaterdag en zullen eerst ook het ‘bovenste rondje’ zelfstandig reizen. De 24e vliegen ook zij naar PE en hebben wij hier nog een dag met zijn 5-en. Daarna vertrekken pap en mam weer, maar zal ik nog leuke dingen gaan doen met Sander en Laura. Ook zij reizen daarna verder naar Kaapstad. Ik heb er echt enorm zin in!! Gelukkig is het hier nu al de hele week mooi weer, dus ik hoop echt dat het zo blijft!! Morgen eerst nog naar een dagje naar het township en dan...is het zover!

Voor mijn familie zeg ik nu dus: een hele goede vlucht toegewenst en tot heel snel!! Voor de rest van jullie: vanaf mijn kant zal het de komende twee weken dus wat stiller zijn, dus iedereen heel veel succes met studie/werk etc.!

Baie liefde,
Marjella

  • 11 November 2010 - 13:53

    Anouk:

    Hoi schat!

    Leuk verhaal heb je weer geschreven. Naast je pech met apparaten die behoren te werken ga ik jou natuurlijk ook missen hier, kom maar heelhuids weer terug ;).

    Liefs

  • 11 November 2010 - 13:55

    Margreet:

    Echt top om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Heel veel plezier met de familie. Lekker al je nieuwe favoriete plekjes laten zien :) Liefs uit Groningen.

  • 11 November 2010 - 13:58

    Yvette:

    Lief, lief vriendinnetje van mij!

    WHAAAAAAAA! Bijna, bijna, bijna! Bijna mag jij je ouders weer knuffelen, zo leuk voor je! Ik weet zeker dat het echt super zal zijn om ze daar straks bij je te hebben. Geniet er maar lekker van! :D

    Wat leuk dat ze zo'n tof afscheid voor je hadden op die school. Dan weet je ook weer zeker dat het het allemaal waard was en dat ze het allemaal gewaardeerd hebben.

    Hahahaa! Ik zie jou dat zwembad al helemaal in gaan, precies zoals in Frankrijk! Kouddddd! Maar zit je dr eenmaal in dan wil je er niet meer uit.
    Ik hoop dat de rest van je lichaam nu ook al net zo bruin is als je gezicht met al dat zonnen hihi.

    Ik wens jou de komende weken heel veel plezier met je ouders en Sander & Laura! Veel foto's maken en dingen laten zien, maar vooral genieten!!

    Xjes & dikke knuffels van mij!

  • 11 November 2010 - 14:03

    Ina Nieboer:

    hallo marjella laatst de site van je moeder gekregen geweldig wat je daar doet en hebt gedaan het zonnetje heb ik hier ook wel zin in want het stormd nu groeten aan je fam. als ze aankomen en veel plezier nog.

  • 11 November 2010 - 15:55

    Leonie:

    ooo wat ben ik jaloers..... lees ik jouw verhaaltje kijk ik naar buiten... stormt het hier.... nou geniet nog van de laatste maand daar o. toedels

  • 11 November 2010 - 16:02

    Gera:

    Lieverd!! Zit je stage er nu helemaal al op? Of heb je nu een vakantie van 2 week en ga je daarna nog stagelopen of bezig met je project?
    Whahah... het gaat wel lekker met jou daar he. Alles wat jij aanraakt gaat stuk of doet het niet meer, gehhe zit je ook niet mee!
    Wat heb je een super afscheid daar gehad,.. wat een super gevoel moet dat geven.

    Ik wens jou heeel heel erg veeel plezier daar met je paps en mams en strks met Sander en Laura..Have fun, lievie!
    Kusssje, Xx

  • 11 November 2010 - 16:44

    Pap En Mam:

    Hoi Lieverd,

    Yes we komen er bijna aan. De koffers zijn gepakt. Nog even st. maarten afwerken, en klein tukkie doen en dan op weg. Hopelijk ziet de storm ons niet in de weg.:)
    TOT ZATERDAG!!!!!!

    XXXXXXXXX

  • 11 November 2010 - 18:08

    Lindy:

    Spanneeeeenddd....
    Meid ik leef helemaal met je mee! Bereid je maar goed voor want het is echt heerlijk om ze overmorgen weer lekker te kunnen knuffelen!!
    Geniet er van met z'n alle en zorg dat het een top tijd wordt!
    XxX

  • 11 November 2010 - 18:46

    Linda:

    Lieve Marjel!
    Wat fijn dat zo'n afscheid hebt gehad. En wat een geluk dat je nieuwe stage toch bevalt. Zo zie je idd maar weer dat vooroordelen niet altijd kloppen;)

    Wat ontzettend fijn dat je ouders morgen al komen:d En dat je broer ook nog komt! Ik weet zeker dat jullie een hele fijne tijd zullen hebben (en stiekem ben ik wel een beetje jaloers, want wij missen je hier ook echt teveel!)

    Heb je wel even gezegd: IK BEN ZO HEET!!, voordat je het water in ging:P haha..

    Nog heeeeel veel plezier en over een dik maandje zien wij jou hier gelukkig weer in het koude Nederland:D

    xxxxx(L)

  • 11 November 2010 - 18:50

    Sanneke:

    Heel veel plezier met je ouders, Sander en Laura!
    Geniet ervan!!

    Liefs

  • 12 November 2010 - 19:17

    Laura:

    Psst leuk hempje op die foto's, hoe kom je daar aan ;)!?

    Zin om binnenkort ook te zonnen met je!!

    Liefs lau

  • 13 November 2010 - 10:08

    Gerard,Renée En Oma:

    Als je dit leest dan zijn je ouders er al.Wij willen jullie een hele fijne tijd samen toewensen.En als we jullie niet via deze site kunnen volgen dan horen we vast wel via sms hoe het met jullie gaat. Want je weet dat oma graag op de hoogte blijft van hoe het met jou en nu natuurlijk ook met de rest van de familie gaat. Nogmaals geniet van de komende weken,en we zien elkaar vast met kerst.
    Liefs vanuit Ommen en zeker niet te vergeten vanuit OLst

  • 14 November 2010 - 06:52

    Jessy:

    Woef, het regent hier.
    Ik zou vanmiddag uitgelaten worden op Sardinia Bay zodat Heidi dat ook kan zien. Met dit weer twijfel ik daar een beetje aan...

    Veel plezier gewenst, en kom maar gauw weer terug. Ik mis je!

    Lik & lebber van Jessy

  • 14 November 2010 - 14:36

    Rianne:

    Lieverd!!

    Heel veel plezier met je ouders en Sander en Laura!! Maar dat komt vast goed :)

    Kus!

  • 18 November 2010 - 22:10

    Ronald:

    Heee, zo te zien en te lezen heb je het goed naar je zin daar aan de andere kant van de wereld. Ik heb de auto van je ouders onbeschadigd teruggebracht. Veel plezier met elkaar en doe de groeten aan Sander, Laura en je ouders.
    Ronald en Rommie

  • 26 November 2010 - 09:37

    Martine:

    Ik kan je het heugelijke nieuws melden: het is hier voor het eerst wit van de sneeuw.. Hoe warm is het daar? ;)

    Veel plezier met je fam!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjella

Carpe diem!!

Actief sinds 09 Juli 2010
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 48857

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 16 Februari 2013

Marjella goes down under

10 Augustus 2010 - 21 December 2010

Marjella goes South Africa

Landen bezocht: