Nog even Genieten! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu Nog even Genieten! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu

Nog even Genieten!

Door: marjellavandervelde

Blijf op de hoogte en volg Marjella

10 December 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Nog maar 11 dagen en ik zal alweer voet op Nederlandse bodem zetten…Ik blijf het zeggen, maar wat vliegt de tijd! Al had ik een week geleden nog moeite met weer in mijn ritme komen aangezien al mijn familie mij weer verlaten had, zo heb ik op dit moment moeite met het feit dat mijn grote avontuur al bijna weer afgelopen is en ik naar huis ga. Vorige week was mijn laatste stageweek en afgelopen week had ik al vakantie samen met huisgenootje Lindy. We besloten we om vanaf dat moment alleen nog maar te gaan genieten! En dat hebben we dus gedaan en zijn we nog steeds aan het doen!

Zo hebben we de zaterdag dat Sander en Laura weer vertrokken, de hele dag geluierd in onze tuin en gezwommen in ons zwembad. Want de zomer is hier nu echt begonnen en dus is het elke dag 25gr of meer. Genieten! Aan het eind van de middag stond ons een heerlijke massage te wachten bij de Spa. Hier konden we rustig verder badderen, een glaasje jus d’orange drinken en ondergingen we dus een schouder, nek en rugmassage. Heerlijk zou je zeggen en afgezien van mijn vaste spieren en rood verbrande ruggetje, kon ik het af en toe best een beetje waarderen. Aangezien ik van een aantal van jullie verzoekjes krijg om in NL mijn braaikunsten te tonen, besloot ik deze ’s avonds maar even weer te oefenen en hebben we met zijn allen gezellig gebraaid. De braaikunsten ga ik dus helemaal onder de knie krijgen jongens!

Zondag hebben we niet veel bijzonders gedaan, behalve dat we lekker naar het marktje zijn geweest met 2 meiden die hier zijn met be-more en hebben we nog even geshopt bij de Boardwalk. ’s Avonds zijn we lekker met zijn allen uit eten gegaan en het voelde weer heerlijk om samen te zijn met de meiden! Verder hadden de meiden voor woensdagavond kaartjes gekocht voor Harry Potter deel 7 en omdat ik tot en met deel 3 op de hoogte ben moesten we deze week een inhaalrace doen. En zo zaten we zondagavond op de bank, Harry Potter deel 4 te bekijken.

Maandag was iedereen weer aan het werk en hadden Lindy en ik samen nog een dagje vrij en hebben we lekker rustig aan gedaan. Dinsdag zou ik weer beginnen op de pre-primary. Ik had er weer helemaal zin in! ’s Ochtends vroeg opgestaan en om 7.30uur verscheen ik op stage. Direct werd ik opgevangen en verontschuldigde het Afrikaanse vrouwtje zich meteen, want vandaag was geen normale lesdag en ik mocht weer naar huis. Tja, dan word je weer even herinnerd aan het feit dat je in Afrika bent. Eenmaal thuis boden Vera en Ingrid aan om met hun mee te gaan naar stage. Zij lopen o.a. stage op een school voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen. Net iets voor mij, want ik heb een zwak voor deze kinderen! Door een sponsoractie hadden zij allerlei materialen voor de kinderen ingezameld en deze werden vandaag overhandigt aan dit toch wel erg arme schooltje. Het was erg interessant om hier eens een kijkje te mogen nemen. Wat een verschil met de Westering, zo arm! Ook de kinderen zijn je zo enorm dankbaar, hier in Afrika worden dit soort kinderen toch een beetje behandeld als straatvuil. Eigenlijk was het dus een geluk bij een ongeluk dat ik vandaag vrij was en ook op deze school heb mogen kijken, bedankt meiden!

Woensdag en donderdag was ik wel gewoon weer op de pre-primary te vinden. Hier heb ik o.a. lesgegeven over Sinterklaas, geweldig vonden de kinderen het! Al begrepen ze in het begin weinig van zwarte mannetjes die over daken lopen..Heel grappig! Ook de meegebrachte pepernoten die ik van pap en mam hadden gekregen vielen enorm in de smaak, evenals de stroopwafels voor de leerkrachten. Ook al ben ik hier maar 2 weekjes geweest, het was een klein en warm schooltje waar ik me enorm welkom voelde! Ben heel blij dat ik ook hier weer goed ben opgevangen en kijk met een grote smile op mijn gezicht terug naar mijn stages!

Vrijdag was alweer de laatste keer dat we naar Missionvale (township) gingen. Echt alles loopt op een einde en het was dus echt een week van afscheid nemen. Samen met Talitha, Lindy en Ingrid heb ik hier nog een hele gezellige middag met de kinderen gehad. Het door ons meegebrachte speelgoed, zoals bellenblaas, pennen, stoepkrijt en noem maar op, werd van harte ontvangen! Nog een paar laatste knuffels en een afscheidswoord van de directeur en toen liep ook dit op een einde. Het is vreemd om afscheid te nemen van deze kindjes die eigenlijk geen toekomst hebben en ze over te laten aan hun lot. Het liefst zou ik ze allemaal mee naar huis nemen en ze allemaal laten weten dat ze echt de moeite waard zijn, maar helaas kan dat niet. Dus heb ik ze maar geprobeerd een hart onder de riem te steken. Ik hoop dat het ze allemaal goed vergaat!

Zaterdag ben ik samen met Vera, Lindy en ons nieuwe huisgenootje Heidi terug naar Jeffrey’s bay gereden. De vorige paardrijd tocht met Sander en Laura was me zo goed bevallen en kennelijk had ik mijn huisgenootjes zo enthousiast gemaakt, dat er dus weer een paardrijdmiddag gepland stond. Om 14.30uur zat ik daarom opnieuw op het paard samen met 7 andere ruiters, de 1 ervaren, de ander voor het eerst op een paard. De weg naar het strand toe hebben we alleen maar gestapt, iets wat mij en mijn lekker gemaakte huisgenootjes niks niet aanstond. Eenmaal bij het strand aangekomen waren we dan ook niet meer te houden en samen met Vera, Lindy en een ander meisje galoppeerden wij door de duinen naar de zee toe. De rest van de groep stapten rustig onder begeleiding verder. Niemand van de leiding kwam ons ook achterna, dus eenmaal bij het strand gooiden we alle remmen los! En net als de vorige keer renden de paarden als gekken door het water! Wij hobbelden vrolijk lachend mee, ondertussen al drijf en drijfnat van het zoute zeewater. Dit was waar we voor gekomen waren! Op zo’n moment kun je mij niet blijer maken en geniet ik werkelijk waar met volle teugen! Niets is beter als zon, zee, strand, paard en een harde rengalop! Genieten!! Eenmaal weer in PE waren we allemaal doodop. Paardrijden is toch wel inspannend. Daarom zijn we ’s avonds met een lekker wijntje op de bank geploft en lekker gaan wegzwijmelen bij een romantische comedie.

De volgende dag was het 5 december! En nee, sinterklaas reed niet stilletjes ons huisje voorbij. ’s Middags hebben we nog meer pepernoten gebakken. We hebben hier namelijk helemaal niet teveel pepernoten, speculaas, schuimpjes, taaitaai, chocolade pepernoten en weet ik wat nog meer van thuis opgestuurd gekregen.. ;) ’s Avonds hebben we alle matrassen naar Vera haar kamer gesleept en hebben we hier een spel gespeeld en zo werden alle cadeautjes eerlijk verdeeld. Gezelligheid ten top en als klap op de vuurpijl hadden Lindy en Ingrid nog een act opgevoerd en zo stonden Sinterklaas en Zwarte Piet ook nog in onze kamer! Die nacht hebben we met zijn allen bij elkaar geslapen om het goed af te sluiten.

En nu is het dus echt vakantie. Afgelopen maandag zijn Lindy en ik souvenirtjes in gaan slaan, de tijd begint tenslotte te dringen en eenmaal thuis wil ik nog vaak herinnerd worden aan Afrika. Omdat het vakantie is zijn we hierna nog even naar een terras aan de zee geweest, om hier te genieten van een lekker cocktailtje. We kunnen er geen genoeg van krijgen en in het kader van ‘nu het nog kan’ zijn we ’s avonds nog met zijn allen naar de cocktailbar geweest.

Dinsdag ben ik dan echt voor de laatste keer naar de Westering pimary school gegaan om écht afscheid te nemen. Eigenlijk heb ik hier al 4x afscheid genomen, maar nu werd het toch wel heel echt. Nog een keer knuffelen met iedereen, nog een keer iedereen ontzettend bedanken en nog een keer een cadeautje in ontvangst nemen. Raar idee dat je hier waarschijnlijk nooit meer terugkomt en deze mensen niet weer ziet. Na dit afscheid was het tijd voor ontspanning (alsof dat hier niet genoeg gebeurd) en zijn we lekker in de tuin gaan liggen om te genieten van de zon en het zwembad (nu het nog kan). ’s Avonds naar een Afrikaanse film geweest. Erg grappig dat dit voor ons prima te volgen is, met af en toe hulp van de Engelse ondertiteling.

Woensdag zijn Lindy en ik nog een dagje naar Jeffrey’s bay gereden om hier lekker op het strand te gaan liggen. Eigenlijk was ik mijn schoenen vergeten na het paardrijden en kwam ik die ophalen, maar dat is bijzaak. Ook hier hebben we lekker op een terras gezeten en zijn we gezandstraald op het strand, maar genoten hebben we zeker! ’s Avonds weer naar de film geweest, waarna we naar huis zijn gecrost om de eerste aflevering dit seizoen van Boer Zoekt Vrouw te zien!! Genieten!!

Gisteren hebben we onze auto naar de garage gebracht voor een grondige beurt. ‘Grondige’ beurt in Afrikaanse begrippen, want ik heb niet het idee dat hij nu ineens wel door de APK keuring zou komen, áls die keuring hier al zou zijn. Maar we gaan ervan uit dat de auto het volhoud, morgen vertrekken Lindy, Anouk, Ingrid en ik namelijk richting East London. Vanaf zaterdag is het hier officieel zomervakantie en hebben wij 4-en besloten om nog een weekje te gaan reizen. Vanaf East London zullen we doorreizen naar Coffeebay, naar Hogsback en vervolgens weer terug naar PE. Ik heb er enorm zin in, nog even genieten!!

Lieve mensen, dit is mijn 1 na laatste verhaal alweer. Hierna zal ik nog 1 verhaal schrijven over onze reis en daarna zal ik jullie allemaal weer treffen ,hopelijk in de sneeuw!!

Baie Liefde vanuit South Africa,
Marjella

  • 10 December 2010 - 08:47

    Anouk:

    Leuk verhaal Marjella! :)

    Je begrijpt natuurlijk wel dat ik ook nog een verhaal verwacht zodra je in NL bent, dus eigenlijk moet je er nog 2 schrijven! En ik beloof bij deze plechtig: dat ik een reactie zal plaatsen!

    Liefs,

    Anouk

    PS: Ik verveel me op stage, wil naar huis, vrij zijn. De vakantie roept!! :)

  • 10 December 2010 - 14:19

    Yvette:

    Allerliefste Marjella!

    Ik zal er maar niet weer over beginnen hoe fijn ik het vind dat je straks weer hier bij ons in Nederland bent, haha (A)
    Want je moet nu vooral nog even echt genieten van je laatste paar daagjes daar!
    Leuk dat jullie nog even lekker een weekje gaan rondreizen! Lijkt me een perfecte afsluiten, heel veel plezier met jullie trip!

    Ik moet ook gewoon echt even zeggen: wat een blonde actie van jou met je schoenen!!! Hahahaha! Echt iets voor jou!

    Heel, heel, heeeeeel veel plezier nog lievie!
    En ik zie jou snel!! (L)
    Lieeeeeeefs

  • 10 December 2010 - 14:47

    Rianne:

    Lieve Marjel,
    Heeeel veeel plezier nog met je laatste tripje in Zuid-Afrika!!!!!
    Tot snel :)
    Kus!

  • 10 December 2010 - 15:38

    Pap En Mam:

    Hey lieve Marjella,

    Wat weer een leuk en uitgebreid verhaal. Het lijkt alsof we er bij zien ook al omdat we veel van de dingen die jij beschrijft zelf gezien hebben.
    We missen die lekkere warme zon en het vrije leventje nu al :).
    Voor vanavond heel veel plezier bij "Annie", en voor volgende week een heel fijne vakantie met de meiden gewenst. Doe voorzichtig ook deze laatste week en we staan op je te wachten als je in Bremen aankomt.

    Dikke kussen,
    Pap en Mam

  • 10 December 2010 - 15:39

    Pap En Mam:

    Oh ja, de hartelijke groeten aan al je huisgenoten van ons.

  • 10 December 2010 - 23:30

    Charlotte Hut:

    Hee meid!
    Hoe is het in Zuid-Afrika? Wat een super mooie foto's. Wat leuk om wat verhalen te lezen. Hoe lang ben je uiteindelijk weg geweest? Gaaf zeg, zo'n ervaring? Lijkt me leuk om een keer je verhalen te horen! Geniet nog even! Liefs

  • 11 December 2010 - 18:54

    Gera:

    Jodie!!!
    LIeve, wat weer een fijn verhaal om even weg te lezen. En wat ontzettend super dat jullie nog een weekje gaan rondreizen, alsof je nog niet alles gezien hebt, haha. Echt vet mooi. Nu vakantie en dan al bijna weer thuis. Oh, maar wat ben ik weer blij als je straks weer heerlijk bij ons in NL bent. Gezellig!
    En je hebt zelf nog een dagje meegelopen bij een ghandicaptenopvang. Wat goed van jou...
    Oh, jij bent nu nog zooo ver weg, maar wat gaat het snel.

    ik wens jou nog een hele fijne vakan tie daar... en GENIET Jella!!!!!! GENIETEN, nu het nog kan.
    Jij bent een topper, tot nog best wel snel, hihi.
    Liefs (K)(L)

  • 17 December 2010 - 19:24

    Linda:

    Marjel!
    Heeel stom dit maar ik was ervan overtuigd dat ik al gereageerd had op dit verhaal. Maar nu kijk ik nog een keer en niks helemaal niks:O
    Dus nu schaam ik me diep en stuur ik alsnog even een reactie. Hoewel ik nu ook met je op msn aan het praten ben en je net een krabbel heb gestuurd:P haha
    Maar super verhaal weer:D Je kan goed merken dat je nog even flink geniet deze laatste paar dagen en dat moet je ook zeker doen!!
    Ik ben heeel benieuwd naar je laatste verhaal en daarna kunnen we weer heerlijk alles in real life horen:d hihi
    kusss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjella

Carpe diem!!

Actief sinds 09 Juli 2010
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 48851

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 16 Februari 2013

Marjella goes down under

10 Augustus 2010 - 21 December 2010

Marjella goes South Africa

Landen bezocht: