Fraser Island! - Reisverslag uit Carseldine, Australië van Marjella Velde - WaarBenJij.nu Fraser Island! - Reisverslag uit Carseldine, Australië van Marjella Velde - WaarBenJij.nu

Fraser Island!

Door: Marjella

Blijf op de hoogte en volg Marjella

30 November 2012 | Australië, Carseldine

Hello peeps and fans!

Onwijs leuk dat ik nog steeds zo veel reacties van jullie krijg! Inmiddels hebben we alweer een hoop hilarische dingen meegemaakt.

Weten jullie nog dat ik mijn vorige verhaal eindigde met het blije nieuws dat we weinig mee hadden gekregen van de orkaan die over Brisbane raasde? Dat was iets te vroeg gejuigd. Nadat ik mijn verhaaltje keurig netjes online had geplaatst was het tijd om terug te gaan naar ons hostel. Het regende en onweerde al de hele dag en bij terugkomst in onze kamer bleek deze blank te staan. Boontje komt om zijn loontje, iets te snel geoordeeld ;)

Gelukkig vertrokken we de volgende dag naar Noosa, een klein plaatsje 100 km boven Brisbane. Hier kwamen we aan het eind van de middag aan en dit bleek de perfecte dag te zijn. Maandagavond was feestavond in het hostel. We hebben onze ogen uitgekeken, laten we zeggen dat ze hier wel weten hoe je een feestje moet vieren! Om 00.00u was het feest, Saskia een Nederlands meisje die we hadden ontmoet, was jarig en dit moest uiteraard uitgebreid gevierd worden. Dit deden we met een paar Australische jongens die we ontmoet hadden, die voor ons gingen zingen en op hun gitaar liedjes speelden. We hebben enorm gelachen met zijn allen en Saskia's verjaardag werd goed ingeluid!

De volgende dag zijn we Noosa gaan verkennen. Het is erg populair bij de backpackers en Aussies. In Hasting Street kun je alles kopen op het gebied van zon, zee en strand, maar er zijn ook exclusieve winkels en handgemaakte Aboriginal hebbedingetjes. Verder zijn er prachtige stranden te vinden, waar we even heerlijk van genoten hebben.

De volgende dag stond dan eindelijk Fraser Island op de planning. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. Het ligt voor de Australische oostkust en hoort bij de staat Queensland. Het eiland is 122 km lang en 5 tot 25 km breed. Dit eiland staat sinds 1993 op de World Heritage lijst van Unesco. Fraser Island is zo bijzonder omdat het helemaal uit zand bestaat. De wegen zijn onverhard en vanwege het mulle zand zijn de wegen alleen begaanbaar voor auto's met vierwielaandrijving en het strand dient als snelweg.

Dit eiland kan je toch niet gaan verkennen met een suffe bus tour? Daarom hadden wij een tag along tour geboekt. Onze gids reed voorop in zijn 4wd, gevolgd door 2 andere 4wd wagens die door de groep gereden moesten worden. Nadat we met de Ferry op het eiland waren aangekomen, kwamen we dus meteen op de ' snelweg'. Met 80km p/u crosten we over het strand. Enorm gaaf en heel bijzonder om eens over zand te rijden! Op naar ons hostel om hier onze spullen achter te laten, snel te lunchen en daarna reden we meer het binnenland in, op naar het tropische regenwoud. Hier een wandeling gemaakt en daarna doorgereden naar Lake Mackenzie, een prachtig tropisch paradijs. Lake MacKenzie ziet er bijna te perfect uit. Het is moeilijk voor te stellen dat het hagelwitte strand dat het diepblauwe meer omringt puur natuur is. Omdat de wateren rondom Fraser worden bevolkt door tijgerhaaien en er ook nog eens een sterke stroming staat, maakt dat de zee rond het eiland niet geschikt is om te zwemmen. Maar dit zoetwatermeer biedt een goede uitkomst voor een heerlijke verfrissende duik!!

Daarna was het weer tijd om terug te gaan naar ons hostel. En eigenlijk wilde ik ook wel eens ervaren hoe het nu is om een 4wd te besturen. Enorm spannend vond ik het, waarom wil ik toch altijd het uiterste!? Maar dit was wel een goede mogelijkheid om het eens te proberen, dus uiteindelijk sprong ik toch maar achter het stuur. De instrucies waren als volgt: je rijdt weg in de 1e versnelling, je schakelt meteen naar zijn 2 en wat je ook doet, je laat het gas niet los! Okay, thnx man, sorry alvast voor als ik toch vast kom te zitten. Het zand was mul, enorm mul en af en toe slipten we alle kanten op, maar wat was dit gaaf!!!!! En we zijn niet eens vast komen te zitten. Wat ben ik blij dat ik toch altijd alles wil!

In de namiddag hebben we dingo's gespot op het strand. Australische Dingo's zijn verwilderde honden die zich over het hele continent verspreid hebben. 's Avonds in het hostel hebben we weer lekker gegeten en er was weer een muzikant onder ons, waardoor mijn favoriete deel van de avond snel aanbrak: gitaarspel en liedjes zingen rond het kampvuur! Wat is Australie toch genieten!

De volgende dag stond weer een ritje over het strand op de planning. En aangezien ik alleen in het binnenland had gereden en de smaak nu wel te pakken had, vond ik dat het tijd was voor actie en snelheid! Dus ook ik heb nog even over het strand gereden! Op het strand hebben we het Maheno-scheepswrak bezocht. Het spoelde in 1935 aan op het strand en werd in de Tweede Wereldoorlog gebruikt voor oefenbombardementen van de RAAF. Sindsdien is het schip verroest. Daarna zijn we naar een kreekje gereden, waar we weer even heerlijk konden afkoelen. Hier een paar uur gerelaxt en daarna we het helaas alweer tijd om het mooie Fraser te verlaten. Na een super hobbelige weg kwamen we weer bij de ferry aan. Op de terugweg werd ons tripje nog even mooi afgesloten, want...we hebben dolfijnen gespot!!!!

Eenmaal weer terug in Noosa, hebben we de volgende dag het National Park bezocht. Een prachig natuurgebied! Ook maak je hier kans om koala's in een natuurlijke omgeving tegen te komen. Daarom hebben we hier een wandeling gemaakt en bij Dolphin's Point hebben we even heerlijk een tijd gezeten. Helaas dit keer geen dolfijnen gezien, maar...wel heel veel schildpadden!!! Op de terugweg keken we alleen maar omhoog in de hoop de koala's te vinden. We hadden net de moed opgegeven en liepen vrijwel het park uit, toen een aardige mevrouw heel enthousiast naar boven stond te wijzen. En jawel, wat een mazzel!! De eerste koala is ook gespot!

Australie bevalt goed, maar toch krijg je weinig mee van het echte Australische leven. Je slaapt in toeristische plaatjes in een hostel en je bent constant omringt door andere backpackers. Enorm gezellig, maar dit maakt toch dat ik me afvraag hoe het echte Australische leven er aan toe gaat. Via via kwamen we op een site trecht. Op deze site bieden Australische mensen kost en inwoning, tegen een kleine 4u werken op een dag. Dit ' werk' verschilt per gezin: beesten verzorgen, op kinderen passen, huishoudelijke klusjes doen tot werkzaamheden om het huis. Dit leek mij wel wat!

En zo komt het dat wij op dit moment bij een Australisch gezin wonen. Afgelopen maandag zijn we hier aangekomen. Die dag kregen we alle klusjes uitgelegd, want het gezin zou de volgende dag op vakantie gaan. Ok, eerlijk is eerlijk, zo krijgen we nog weinig van het Australische leven mee. Maar wat is het hier heerlijk! Onze taken bestaan namelijk uit: het zwembad schoonmaken (doen we graag, is ook eigen belang), de geiten voeren, de kippen voeren en eieren rapen (dit vind ik inderdaad eng, maar gelukkig neemt Irene deze taak op zich), de honden voeren (we hebben een pup van 10 weken, aah!!) en de paarden voeren (en die mogen we gewoon ook rijden!!). De mensen die mij een beetje kennen, begrijpen dat ik hier helemaal in mijn element ben! Elke dag de diertjes verzorgen en elke dag even paardrijden. Blijer kan je mij niet maken! Het huis is vies en rommelig, maar dat mag de pret niet drukken! En nog meer 'feel good' momenten: we hebben een laptop en genieten volop van uitzending gemist: boer zoekt vrouw!!!

Vandaag komt het gezin weer thuis, wij logeren hier nog 1 nachtje en morgen vertrekken we naar een nieuw gezin. Hopelijk krijgen we daar wat meer Australische gewoonten mee en wordt het net zo leuk als dat het hier is! Lieve peeps and fans, ik hoop van jullie te horen!:)

Heeeeeeeeeeel veel dikke knuffels!

  • 30 November 2012 - 05:46

    Rian:

    Uiteraard ben ik weer de enige die al wakker is en je verhaaltje kan lezen :P
    Maar stoertje ben je hoor! Ziet er weer ontzettend mooi uit dat Fraser Island... Check: to do.
    Hopelijk is het volgende gezinnetje ook weer leuk! Maar op kindjes passen is ook wel weer in jouw straatje ;)
    Wij spreken elkaar snel weer schatjee!!
    Kussen!

  • 30 November 2012 - 09:11

    Géke:

    Hoi Marjella,

    Weer een leuk verhaal. Ik had het al een beetje van je moeder gehoord. Veel plezier maar weer.


  • 30 November 2012 - 09:55

    Mam:

    Bofkont :)
    Je ziet toch veel meer als je de foto's bij het verhaal ziet, prachtig!

    Dikke kus,
    Mam (en natuurlijk ook van pap maar die heeft dit nog niet gezien want die is aan het werk)

  • 30 November 2012 - 10:12

    Ilona:

    Mooie foto's Marjella! Veel plezier nog!

  • 30 November 2012 - 10:54

    Ina:

    hallo Marjella
    wat zie je veel wat mooi, leuke verslag en mooie foto's krijgen wij ook een beetje een idee.
    groetjes jan en ina

  • 30 November 2012 - 14:17

    Anke :

    Dit is in één woord:

    G
    E
    N
    I
    E
    T
    E
    N
    !!!

    Wat een heerlijk verhaal Marjel!!!!!

    XXX!

    Ps. Ik verwacht wel dat je eerst een tijdje in een kliniek je bruine kleurtje verliest voor ik je weer zie......
    ;-)

  • 30 November 2012 - 19:19

    Linda:

    En alweer zo'n lekker verhaal om van te genieten! Heel fijn dat je nog steeds geniet en van die toffe dingen doet. En idd door de foto's kunnen wij ons nog meer inleven in jou avonturen daar!
    Heb je die tijgerhaaien wel even kennis laten met maken met tijguala?? haha
    En als die dieren verzorgen is helemaal in jou straatje, helemaal top!!
    Veel plezier nog xxx

  • 01 December 2012 - 10:49

    Pap:

    Marjel, wat een prachtige foto´s !! Ook van het verhaal heb ik weer genoten. Het is echt een paradijsje, waar jij bent. Dikke kus van Pap.

  • 01 December 2012 - 13:56

    Piet En Greet:

    Hallo Marjel,heerlijk die verhalen wij genieten met je mee.
    groetjes Piet en Greet.

  • 01 December 2012 - 19:06

    Wilma:

    Hoihoi,
    Meid, wat maak je toch geweldige dingen mee......bijzondere dieren in het écht zien, crossen op het strand. 4wheels én links rijden ! Leuk dat je nu bij een echt Aussie-gezin 'woont'. Have fun en lekker genieten.
    Bye !

  • 03 December 2012 - 00:06

    Annick:

    JEUJJ!!! Eindelijk gaan jullie wwoofen (of iets wat er op lijkt) ik zei toch dat dat fantastisch relaxed is! Kijk maar uit want daar ga je ook het meeste heimwee naar krijgen ;-)! Enneh... kun je niet zwemmen in de zee rondom fraser island? Oepsie, dat wist ik niet! Geniet er nog heeeeeeel veel van want voor je het weet zit je weer met ons opgescheept in het koude Nederland (ik zal de kruiken voor je hebben klaar liggen hoor).

    KUS!

  • 03 December 2012 - 00:06

    Annick:

    JEUJJ!!! Eindelijk gaan jullie wwoofen (of iets wat er op lijkt) ik zei toch dat dat fantastisch relaxed is! Kijk maar uit want daar ga je ook het meeste heimwee naar krijgen ;-)! Enneh... kun je niet zwemmen in de zee rondom fraser island? Oepsie, dat wist ik niet! Geniet er nog heeeeeeel veel van want voor je het weet zit je weer met ons opgescheept in het koude Nederland (ik zal de kruiken voor je hebben klaar liggen hoor).

    KUS!

  • 03 December 2012 - 11:54

    Esther Kuik:

    Hoi hier gaat alles gewoon zijn gangetje. Kindereen zijn druk omdat het bijna pakjes avond is en ik ben lichtelijk gestressd omdat de pakjes nog moeten gekocht worden. Voor de rest blijf ik het super gaaf vinden om jou berichten te lezen. En wat leuk dat zi.n site gevonden hebt om echte leven daar te ontdekken, ben erg benieuwd naar je volgende avonturen. Groetjes

  • 03 December 2012 - 21:25

    Geert En Wina:

    Hallo Marjella,

    Jij onderneemt heel wat, geweldig wie had dat gedacht dat jij zulke reizen ging maken.
    We hopen dat je er van geniet en dat je nog heel veel plezier beleefd bij de gezinnen waar je nu klusjes gaat doen.
    We wensen je het allerbeste en we lezen of horen wel weer van je.

    Groeten uit Roden,

    Geert en Wina

  • 04 December 2012 - 13:21

    Lotte M. :

    Lieve Marjellaaaaaa,

    Dit fantastische reisverslag vraagt wel om een reactie! Op het moment zit ik in college maar mijn aandacht dwaalt af naar jou avonturen down under :) Waar ik vanochtend nog last had van een winterblues is die nu als sneeuw voor de zon verdwenen! Heerlijk om te lezen dat je zo geniet van alle dingen die je beleeft. Naast de hostel-avonturen nu ook het Australische gezinsleven ontdekken, ik ben heel benieuwd naar de belevingen bij het volgende gezin! Enjoy!

    Liefs Lot

  • 04 December 2012 - 14:30

    Riemke:

    Ha die Marjella,

    Gelukkig wordt er nu wat gewerkt door jullie.
    Anders verleren jullie het maar![Dit schrijf ik omdat ik jaloers ben hoor]
    Hier zijn de eerste sneeuwvlokken gevallen en zie de maan schijnt door de bomen.
    Bij de Vlieger zingen "makkers staakt uw wild geraas".

    Marjella veel plezier en tot mails
    Knuffel van Riemke

  • 04 December 2012 - 15:39

    Gera:

    Wowww, rijden in een 4wd klikt super tof! Toch moest ik direct even googelen naar een 4wd..wtf is een 4wd;) whahahha.. Maar nu ben ik inmiddels wat wijzer incl. foto, haha
    Ahhh en ik geniet ook echt van het lezen van je verhalen!! En wat maak jij toch een hoop mee. En zelfs in Australië verzorg jij dieren en pas je op baby's, hoe kan het ook anders;)
    Haha ik ben het met Linn eens, je moet wel goed op tijguala passen en tijguala op jou!!

    Schattie, geniet nog lekker daar..hier is het prutweer; regen, wind, koud, sneeuw!

    Kuss

  • 08 December 2012 - 15:29

    Lindy:

    Terwijl wij hier de ruiten krabben, sneeuwballen gooien en vooral zo dicht mogelijk bij kachel zitten,
    lig jij lekker in je bikinitje in het water te dobberen! Wat een toffe gedachten! ;-)
    Super leuk dat je nu het echte australische leven een beetje gaat ontdekken, de plaatselijke bevolking en natuurlijk de echte australische kindjes!
    Lieverd, Geniet!
    Winterse groetjes vanuit Alphen,
    xxx

  • 08 December 2012 - 15:29

    Lindy:

    Terwijl wij hier de ruiten krabben, sneeuwballen gooien en vooral zo dicht mogelijk bij kachel zitten,
    lig jij lekker in je bikinitje in het water te dobberen! Wat een toffe gedachten! ;-)
    Super leuk dat je nu het echte australische leven een beetje gaat ontdekken, de plaatselijke bevolking en natuurlijk de echte australische kindjes!
    Lieverd, Geniet!
    Winterse groetjes vanuit Alphen,
    xxx

  • 11 December 2012 - 14:07

    Yvette:

    Fashionably late weer met mijn reactie!
    Sorry, sorry, sorry! Enorme drukte hier, maar gelukkig hebben we de app nog waarop we elkaar tussendoor nog even gesproken hebben!
    Maar ik heb nu toch eindelijk (onder werktijd) je verhaal gelezen waarvan ik stiekem al heel veel wist ;)
    Maar de foto's erbij maken het wel helemaal af lief!
    Wat zie jij er al enorm bruin uit en je straalt ervan! Ik kan zien dat jij het naar je zin hebt. Vooral al die diertjes om je heen ;)
    Dat rondcrossen in zo'n auto lijkt me echt fantastisch! Ik ben heel jaloers dat ik dat niet kan doen, maar ik kan je vertellen dat hier rondrijden met de gladheid en zomerbandjes ook echt een ervaring is ;) haha!
    Wij spreken elkaar lieverd!
    Xxxxxxxx Yv

  • 11 December 2012 - 19:01

    Cees & Aly:

    Dag Marjella,
    jij lekker bezig wij al een beetje in de stress voor de vlucht.
    Bedankt voor je kaart en we hopenje zeker te ontmoeten.
    See You in beautiful NZ
    We ll buy dinner
    liefs, veel plezier

  • 13 December 2012 - 22:03

    Lindy:

    Bedankt, een hele leuke verassing in de brievenbus! (L)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Carseldine

Marjella

Carpe diem!!

Actief sinds 09 Juli 2010
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 48864

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 16 Februari 2013

Marjella goes down under

10 Augustus 2010 - 21 December 2010

Marjella goes South Africa

Landen bezocht: