I'm arrived! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu I'm arrived! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu

I'm arrived!

Door: marjellavandervelde

Blijf op de hoogte en volg Marjella

12 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

I'm arrived! Nou hier zit ik dan: in onze woonkamer in mijn huis in Port Elizabeth.

Na mijn super geslaagd afscheidsfeestje zaterdag (iedereen nog hartstikke bedankt voor de leuke cadeau's!!:D) vertrok ik maandagnacht samen met pap en mam richting Bremen. Na het afscheid wat wel even moeilijk was, vloog ik naar Amsterdam en vanaf Amsterdam naar Johannesburg. Op Johannesburg moest ik 9 uur!! wachten voordat ik verder vloog naar PE. Aangezien ik mijn koffers bij me had, was het het niet mogelijk om even een dutje te doen. Gelukkig was er een Afrikaans meisje die ook alleen was, dus besloten we samen te wachten, wat het wachten natuurlijk een stuk leuker maakte!

De volgende morgen vloog ik naar PE, waar Esra (een medewerker van Khaya, de organisatie waarmee ik hier ben) me al stond op te wachten. We hebben eerst een rondje gereden door de stad, echt heel erg leuk! Het strand is werkelijk prachtig! Daarna heb ik kennisgemaakt met de andere medewerkers van Khaya en hebben we daar even thee gedronken. Ook hebben ze voor mij naar mijn stageschool gebeld. Maandagochtend om 8.00u word ik opgehaald door Esra en ga ik kennismaken op de school. Ik ben zo benieuwd! Na de thee ben ik naar mijn huisje gebracht. Hier heb ik mijn eigen kamer en we hebben een gezamenlijke woonkamer, keuken, 3 badkamers en tuin + zwembad, very nice! Binnenkort zal ik even foto's maken, zodat jullie een beetje een indruk krijgen. Op dit moment deel ik het huis met twee jongens, maar over 2 weken komen er meer studenten en schijnt het huis vol te komen (er kunnen hier 10 studenten wonen). Toen ik in mijn huis aankwam heb ik kennisgemaakt met huisgenoot Marnix, maar die moest 's middags naar stage. Voordat hij wegging kwam hij er nog achter dat het stroom op was en dat als ik tijd had even nieuwe moest kopen. Hoezo het stroom is 'op'!? Hoe kan stroom nou op zijn!? In Afrika is het dus gebruikelijk om je stroom te kopen, weer wat geleerd. Die middag ben ik dus op jacht gegaan naar stroom en heb ik de buurt een beetje verkend. Maar na verschillende mensen te hebben gevraagd had ik nog steeds geen winkel gevonden waar ik stroom kon kopen. Dus ben ik eerst maar even weer naar huis gegaan om een dutje te doen, ik was toch wel erg moe van de reis! Later die middag ben ik het opnieuw gaan proberen. Ow ja, ik heb eerst nog even het slot gesloopt, later bleek dat ik dat slot ook niet moest gebruiken, maar dat was mij nooit verteld! Gelukkig kwam Joe, een medewerker van Khaya op dat moment langs die het slot ging maken, zodat ik weer op stroomjacht kon. En ik maar zoeken en vragen: you have to go to the right, left, right en halvewege de uitleg was ik al helemaal de weg kwijt. Inmiddels begon het al donker te worden dus besloot ik (al aardig gestresst) weer naar huis te gaan, aangezien je hier aangeraden wordt in het donker niet meer naar buiten te gaan. Ik kwam terug in een donker huis en ik voelde me op dat moment echt niet fijn. Wat deed ik hier in vredesnaam?? Ik zat echt even in een dipje, maar gelukkig kan ik altijd met het thuisfront bellen (thnx pap en mam!) en kwam mijn andere huisgenoot Dirk thuis. Samen zijn we stroom gaan halen, zodat ik dit voor de volgende keer weet. Overigens was dit lopend niet te doen! Daar ben ik hier al achter, niets is lopend te doen. Daarna hebben we eten gehaald en hebben we een film gekeken. Later kwam Marnix ook weer thuis en er kwamen nog 2 Khaya studenten die in een gastgezin wonen, Berend en Leonie. Het was hartstikke gezellig en ik voelde me weer een stuk beter! Altijd fijn om mensnen om je heen te hebben! Morgenochtend ga ik samen met Dirk naar home affairs om mijn visum opnieuw aan te vragen en 's middags neemt Leonie me mee op sleeptouw zodat ik de stad een beetje leer kennen, erg leuk! 's Avonds is Leonie uitgenodigd om te komen braaien (soort van bbq) bij ik geloof een vrouw van haar stage en ze mocht vrienden meenemen, dus wij gaan allemaal mee, super leuk!

Op dit moment staan er dus allemaal leuke dingen op de planning, dus ik heb er weer helemaal zin in! Maandag ga ik voor het eerst naar stage dus volg. week zal ik een nieuw verhaal plaatsen! Ben natuurlijk ook reuze benieuwd hoe het met jullie gaat in Nl!? Heel veel kusjes vanuit het verre Zuid Afrika, Marjella.

  • 12 Augustus 2010 - 14:26

    Thirza:

    Marjel!!
    Wat een belevenis al gelijk zeg...
    Wel tof dat je allemaal mensen om je heen hebt, die je overal mee naar toe nemen!
    'k Ben erg benieuwd hoe het er daar uit ziet en hoe je stage straks gaat bevallen!

    Liefs thirza

  • 12 Augustus 2010 - 15:19

    Anneke:

    Haha dat klinkt best apart > stroom kopen! Dan kijk je ook wel even op! Maar wel jammer dat 't begin dan even wat minder was, kan me voorstellen dat je dan even in een dip zit joh!
    Maar gelukkig is 't nu weer goed =) Veel plezier morgen in de stad & 's avonds met de BBQ... dat gaat vast helemaal goed komen ^_^
    & ik ben erg benieuwd naar foto's! ;-)

    Liefs xx Ann

  • 12 Augustus 2010 - 20:06

    Pap En Mam:

    Op deze manier is het net of het met je meebeleven.

  • 12 Augustus 2010 - 20:42

    Niek:

    Hej meis,

    Goed te horen dat je gezond en wel aan bent gekomen.

    Het huis klinkt als een luxe oord! (op de stroom na dan:P)

    Gelukkig komt het helemaal goed, je Engels is zo sterk;)

    Geniet er van en voel je niet min, het is over voordat je het weet!

    x

  • 12 Augustus 2010 - 22:24

    Yvette:

    Lieverd!
    Ik kon toch niet meer wachten, dus ben nu als nachtbraker je verhaal gaan lezen (A)
    Had je op msn niet even het "rare" verhaal van stroom kopen kunnen vermelden?! Hahahaha! Dat is toch te geniaal voor woorden. Wie bedenkt het!
    Oeh en nu heb ik ook namen bij de mensen van Khaya, leuk, leuk, leuk!
    Klinkt verder echt heel tof en ik kan niet wachten op je volgende verhaal! Het zal mij benieuwen hoe het er op die school aan toe gaat! Succesjes en veel plezier met braaien en andere leuke dingen!
    Xxxxxx!

  • 13 Augustus 2010 - 09:06

    Linda:

    Lieve Marjel,
    KLinkt allemaal leuk leuk:D Ik had natuurlijk stiekem het verhaal over stroom kopen al gehoord, maar zo klinkt het toch nog even vreemder haha..
    Heel veel plezier met al je uitstapjes! En ben benieuwd naar je stageschool.
    xx

  • 13 Augustus 2010 - 09:36

    Maaike:

    Hee Marjella!
    Je hebt een lange reis achter de rug zo te horen! En spannend, zo'n nieuwe omgeving. Ik hoop dat je het er goed naar je zin gaat krijgen! In ieder geval al fijn dat er zo veel mensen zijn om je op te vangen. Heel veel plezier! xx

  • 13 Augustus 2010 - 09:49

    Rianne:

    Hej meis!

    Klinkt allemaal superleuk he!! Gezellig he, met z'n allen in het zelfde schuitje zitten en dus overal met iedereen naartoe! :) Komt allemaal goed uiteindelijk! Haha, en stroom kopen.. In de supermarkt: hoi, ik wil graag stroom. Hahaha! Mooi!

    Geniet er verder van, voor je het weet moet je hard werken en stage lopen en kan je niet meer op de mooie stranden liggen ;)

    Kusje!

  • 13 Augustus 2010 - 16:47

    Margriet:

    hee meis!
    wat top dat je daar nu goed en wel zit! :) ben benieuwd naar je ervaringen.. en hoe je het hebt op school daar?! dikke knuffel! hf! xx

  • 13 Augustus 2010 - 17:33

    Gera:

    Lieve Jella!
    fijn dat je eindleijk dan toch bent aangekomen. De eerste dagen zijn even wennen maar dat heeft iedereen daar. Zeer snel komen er meer!!
    Jodie. geniet ervan en ben benieuwd naar je verhalen.
    Liefs, Keer;)

  • 14 Augustus 2010 - 09:53

    Martine:

    Hey!

    Leuk om je eerste belevenissen te lezen! Als ik het zo hoor is het echt een andere wereld daar. Maar dat zal snel genoeg wennen :)

    Geniet ervan! Zo te zien heb je er ook mooi weer bij.

    Liefs, Martine

  • 14 Augustus 2010 - 10:19

    Susan Koop:

    Hoi Marjella!

    Je hebt al veel beleefd in zo'n korte periode! Leuk!!! Je gaat het vast naar je zin krijgen! Veel plezier en succes met je stage!!!

    Liefs Susan

  • 14 Augustus 2010 - 18:50

    Pap En Mam:

    De eerste leuke foto's hebben we gezien.
    Je hebt vanaf nu extra fotoruimte XXXX

  • 14 Augustus 2010 - 22:08

    Edwin:

    Mooi dat je veilig bent aangekomen en dat je daar inmiddels al wat mensen kent. veel plezier de komende tijd met alle leuke dingen die je de komende tijd gaat doen, geniet ervan,

    x

  • 15 Augustus 2010 - 17:05

    Niek:

    Zo hee dat was al weer een hele ervaring!
    De stroom is op!
    goed om te horen dat er genoeg mensen zijn die een beetje om je denken!

    x

  • 17 Augustus 2010 - 08:15

    Laura Dijk:

    Hi meis, helaas heb ik je nog niet ontmoet op skype, maar heerlijk om dit verslag en je mail van zondag te hebben gelezen.

    Prachtige foto met die cheeta :)! Is het huis inmiddels al net zo gezellig als de Gorechtkade ;)? En hoe gaat het op je stage? Hele andere beleving dan in Nederland naar stage gaan?

    Hopelijk tot snel op skype! En kom maar op met leuke foto's!!

    Geniet er lekker van!

    Hele dikke kus en knuffel Lautje!

  • 30 Augustus 2010 - 18:23

    Marjel!:

    Hoi Lieve Afrika topper van mij!

    Ik had me niet aangemeld, en heb nu je eerste drie verhalen gemist!!!!! EXCUSEZ MOI!! echt waar! Maar dit verhaal vind ik al geweldig!:) Stroom zoeken:P Zet hem op daar!! Je kunt het, en HAVE FUN!

    Dikke kussen van Nic

  • 30 Augustus 2010 - 18:23

    Nicole:

    En nu zet ik ook nog jouw naam bij de reactie! Wat een lomperik ook!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjella

Carpe diem!!

Actief sinds 09 Juli 2010
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 48859

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 16 Februari 2013

Marjella goes down under

10 Augustus 2010 - 21 December 2010

Marjella goes South Africa

Landen bezocht: