De eerste week! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Door: marjellavandervelde

Blijf op de hoogte en volg Marjella

19 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

En de eerste week is alweer om! Ik zal beschrijven wat ik allemaal heb meegemaakt maar, allereerst zal ik even mijn adres aan jullie doorgeven:
Marjella van der Velde
16 Robin Street
Greenshields Park
Port Elizabeth
South Africa
6001

Ook heb ik sinds vorige week een Afikaans nummer: 079 760 8510. Op mijn Nederlandse nummer ben ik dus niet meer te bereiken!!

Wat voor mijn verhaal nuttige informatie is om te weten: ik huur vanaf de 1e dag dat ik hier ben een autootje. Ik heb het even nagekeken en het is een volkswagen Fox, pap!;)
Hij echt is heel oud en gammel en als ik geluk heb start hij in 1x.
Super grappig toch! Kan de lol er wel van inzien, al hoop ik heel hard dat hij me niet in de steek gaat laten..

Vrijdag
Vorige week vrijdag heeft Leonie me opgehaald en heb ik kennis gemaakt met haar gastgezin. Daarna zijn we samen met Berend en Dirk PE ingegaan. We zijn naar The boardwalk (heel toeristisch) gegaan en hebben daar winkeltjes bekeken en heerlijke wafels met fruit gegeten, mmm!:D 's Avonds zouden we gaan braaien bij een collega van Leonie, maar dat ging helaas niet door. Dat mocht de pret natuurlijk niet drukken, dus besloten we maar zelf aan het braaien te slagen. Het was heerlijk, maar volgens mij leek het uiteindelijk gewoon op een oer hollandse BBQ!;)Het was een super geslaagd dagje!

Zaterdag
Samen met Dirk ben ik naar het Kragga Kamma park gereden. Het was zo onwerkelijk om struisvogels, zebra's, giraffen etc. naast je autodeur te zien staan! Echt geweldig! Ook hebben we cheeta's geaaid, stoer hea! 's Avonds zijn we samen met Berend naar de bioscoop geweest, was ook weer een geslaagd dagje!

Zondag
Dit was een redelijk rustig dagje. Lekker uitgeslapen en daarna naar het dolfinarium in PE gegaan. Dit was verder niet heel bijzonder. 's Avonds kwam Leonie gezellig langs en hebben we een filmpje gehuurd.

Maandag
Mijn 1e stagedag! Esra stond 's ochtends om 8.00 uur voor de deur. Ik zou achter hem aan rijden. Ik kan er niet tegen als mensen op mij staan te wachten, dus ik strompel de deur uit en ren naar mijn auto. Ik open de deur en neem plaats, maar... het stuur ontbrak! O ja, het stuur zit hier aan de rechterkant..hoezo blond!? Heerlijke actie weer! Dus ik probeer zo onopvallend mogelijk uit te stappen en neem zo snel als ik kan plaats aan de rechterkant. Dagje begint goed!;) Gelukkig ben ik nu wel al gewend aan het links rijden, in het begin durfde ik gewoon echt niet de weg op! Maar nu gaat het helemaal goed en rijd ik als een echte Afrikaan mee met de kudde! Eenmaal op school heb ik kennisgemaakt met de diecteur en hebben we samen besloten dat ik de 1e twee weken in grade 1 (6-7 jaar, oftwel groep 3 in NL) meedraai en daarna in grade 2 (7-8 jaar, oftwel groep 4 in NL). Helemaal leuk! De eerste dag heb ik veel gekeken en leestesten met kinderen afgenomen.De school is gemengd, maar toch zijn het voornamelijk zwarte kinderen en blanke leerkrachten. Ow en ik ben Mrs. van der Velde voor de kinderen! Erg grappig zoals dat 's ochtends gaat: "Good morning childeren". "Good morning Mrs. Rademan and Mrs. van...van...". Daar moet nog even op geoefend worden;)
Mijn werktijden zijn ook erg fijn. Ik begin om 7.45uur en ben rond 14.00uur weer vrij. Heerlijk!

's Avonds ben ik bij Leonie op het werk geweest, zij werkt in een guesthouse en heb ik haar geholpen.

Dinsdag
Dinsdag ben ik zelf naar stage gereden en ik reed gewoon in 1x goed! De terugweg reed ik wel verkeerd, maar daardoor heb ik wel mooi even het stadion van PE gezien, dus wat gaf het! Op school heb ik weer leestesten met de kinderen afgenomen en 's middags hadden de kinderen nog sport. Ook geeft de school binnenkort een concert voor de ouders, waar we hard voor aan het oefenen zijn. Ben heel benieuwd!

Woensdag
Vandaag heb ik voor het eerst zelf lesgegeven, namelijk taal. Dit gebeurt hier in 3 groepen, de rest van de klas werkt zelfstandig door, waardoor je niet meteen de hele groep voor je hebt. Wel moet ik nog even goed oefenen op hun namen, want ook die zijn natuurlijk lastig voor mij! 's Middags ben ik samen met Leonie en een vriendinnetje van haar die vandaag is aangekomen PE ingeweest. Zij vertrekken morgen en rijden in 10 dagen naar Johannusburg om van daaruit weer naar NL te vliegen. 's Avonds waren we allemaal uitgenodigd om bij Leonie thuis te komen eten. De gastmamma had voor ons gekookt, dus dit was mijn eerste echte Afrikaanse maaltijd, echt goddelijk! We aten boboti en geloof me, dit was echt heel anders dan de wereldgerechten die in in NL in de winkel liggen! Na het eten zijn we nog cocktails wezen drinken in PE, was erg gezellig!

Donderdag
En nu is Leonie echt weg. Super jammer!! Het wordt echt stil hier. Zondag komen er gelukkig 2 nieuwe meisjes in ons huis wonen en vanaf dan schijnt de nieuwe groep langzaam binnen te stromen, dus daar kijk ik wel echt naar uit! Ook komt er een hondje bij ons wonen, wat ik natuurlijk helemaal geweldig vind!!
Verder zou ik vandaag met Martijn van Khaya op pad om verschillende projecten te bekijken. Ik loop namelijk 3 dagen stage op de school en zou daarnaast meehelpen met een project in een kindertehuis of op een arm schooltje. Maar helaas: de leerkrachten staken hier gewoon!!! Gelukkig niet op mijn school, maar bij de projecten staken ze wel allemaal. Dus ben benieuwd hoe lang dit gaat duren, we zullen zien!

Als allerlaatste wil ik jullie allemaal nog even bedanken voor de leuke reacties die ik steeds krijg! Echt gewoon super leuk om te lezen, doet me echt goed, dank jullie wel!

  • 19 Augustus 2010 - 11:56

    Gera:

    Lieverd!!!
    Ahhh wat super leuk om je verhalen te lezen... Jodie, wat een lekker hollandse actie hé, dat stuur:P hihihi. Zie je daar al verbaasd zitten te kijken... Leuk!!:D:D

    Keep going girl...Have fun!!
    Kusssen (K)

  • 19 Augustus 2010 - 13:10

    Nienke:

    Heey meis!
    Heerlijk om je verhaal te lezen zeg, ben blij dat je je zo goed vermaakt!
    Wel echt een actie voor jou om aan de verkeerde kant in te stappen..zie je al helemaal gaan!
    Leuke foto´s word een klein beetje jaloers als ik dat allemaal zie..
    Nou laiverd. geniet dr van en ik wacht op je volgende verslag!
    kusje voor jou

  • 19 Augustus 2010 - 13:17

    Yvette:

    Lieve Marjella!
    Wat een super toffe week heb je achter de rug! :D
    Ik weet dat je het echt jammer vind dat Leonie nu weg is, maar ik weet zeker dat je het met die nieuwe meiden ook gezellig gaat hebben, want wie heeft het nu niet gezellig met jou!!
    Jammer dat je de projecten nu dus nog niet hebt bezocht.. Maar dat komt vanzelf.

    Blijf er maar lekker van genieten!!

    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx!

  • 19 Augustus 2010 - 13:55

    Laura :

    Wat super leuk om je belevenissen ff te lezen!! Leuk verhaal en geweldige foto's!

    Hele dikke knuffel laura!

  • 19 Augustus 2010 - 15:23

    El Sandro:

    Hè juffie :) ik heb hier wel aardig gelachen in mijn eentje, haha wat een grap met je brakke hoofd :) gelukkig reed je niet aan de verkeerde kant! Je schrijft super leuk, heerlijk om te lezen! Vnvnd ff bij kletsen?? Ik ga eerst ff de stad in, moet nog paar dingetjes kopen nml, maar daarna ff bij babbelen?? Klinkt iig super tof daar! Dikke kus van je beetje jaloerse broertje :)

  • 19 Augustus 2010 - 16:16

    Elpappa E Elmadre:

    Gaaf verhaal,het meeste wisten we natuurlijk al maar toch leuk om het nog een keertje te lezen.

    XXXX

  • 19 Augustus 2010 - 16:20

    Jacqueline:

    Ohh meid, wat super allemaal!
    Wat maak je ook een hoop mee daar! maar ziet er allemaal leuk uit, ook op de foto´s!
    Vind het wel weer een goede met de auto... jaa dat is allemaal even wennen natuurlijk (A)
    Ik wacht in spanning op je volgende verhaal!

    have fun daaar!
    dikke kus (K)

  • 19 Augustus 2010 - 19:17

    Suzanne:

    Jemig zeg, Bioscoop, dolfinarum,filmpje huren! Ik had gedachten erbij dat je net zo terug kwam als die mensen van "Groeten uit de Rimboe" :P Nou merk al dat ik er helemaal naast zit! Je zit gewoon in een lekker warm land beetje te chillen! ghihi! Leuk je verhalen te lezen :)

    Veel plezier daar nog :D

    Kuss, Soesie

  • 20 Augustus 2010 - 12:12

    Margriet:

    Als eerste even, wat schrijf je ontzettend leuk! heb dikke lol hier achter de comp, wat een acties heb je ;) klinkt verder ook allemaal heel tof! hoop dat je nieuwe huisgenootjes leuk zijn! Have fun meis! kus

  • 21 Augustus 2010 - 08:46

    Géke Niels En Felien:

    Hoi Marjella,

    Fijn dat je het direct al zo naar je zin hebt. Prachtig hè al die wilde dieren, als ik de foto's zie wil ik zo wel weer terug. Wel stoer dat je gelijk al aan het verkeer daar deelneemt. Ik heb er destijds nooit zelf gereden hoor!!! Geniet ervan en tot het volgende verslag. Géke

  • 23 Augustus 2010 - 11:23

    Louki:

    Haaai laiverd!

    Eindelijk foto's gezien! Ziet er gaaf uit! En lekker kamertje ook volgens mij? Toch ook wel belangrijk.
    Volgens mij ben ik trouwens van de mailinglist gedingest, maar goed, dat kan ik vast wel fiksen ;) En anders.. uh.. tsja. Komt wel goed!
    Nou mop, weer veel plezier op je schooltje! Veel leuke dingen doen en duimen dat je nieuwe huisgenootjes leuk zijn!! ;)
    Liefs!

  • 24 Augustus 2010 - 16:35

    Linda:

    Hee,
    Wat een leuke verhalen!!
    Zo kom jij die maanden wel door:d
    En gaaaf man cheeta's aaien. Heel veel plezier en succes natuurlijk met je stage.

    liefs xx

  • 31 Augustus 2010 - 15:29

    Nicole:

    Lieve schat, ben je verhalen aan het inhalen! Geweldig wat je allemaal beleefd!! :) Die foto's!!!!! WAUW! heel veel succes met je brikkie! (Auto). Mis me lieve huisgenoot al wel hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjella

Carpe diem!!

Actief sinds 09 Juli 2010
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 48855

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 16 Februari 2013

Marjella goes down under

10 Augustus 2010 - 21 December 2010

Marjella goes South Africa

Landen bezocht: