Plettenberg! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu Plettenberg! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu

Plettenberg!

Door: marjellavandervelde

Blijf op de hoogte en volg Marjella

25 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,
Tijd voor een nieuw verhaaltje, want ik heb weer een hoop meegemaakt!
Laten we beginnen bij waar we geëindigd zijn..

Zaterdag
Afgelopen weekend hadden huisgenoot Dirk en ik bedacht om samen naar Plettenberg te rijden. Zo gezegd, zo gedaan. De reis erheen vond ik alleen al super! Plettenberg ligt namelijk zo’n 250 kilometer meer naar het westen en ligt dus op de garden route. Nu zag ik eindelijk eens wat van het echte Afrika, in plaats van de grote stad! Echt onbeschrijfelijk mooie natuur! Plettenberg zelf schijnt de plek te zijn met de meeste zonne-uren van heel Zuid-Afrika.

Eenmaal aangekomen zijn we op zoek gegaan naar een backpackers hostel, waar we onze spullen konden droppen. Aangezien we hier maar 2 dagen hadden en avontuurlijk als we zijn, zijn we daarna direct naar Monkeyland gegaan. Denk hierbij aan een groot bos met allemaal verschillende soorten apen.

Naast monkeyland zat een soort van grote vogeltuin. Op de een of andere manier had ik een vreemde aantrekkingskracht op vogels, want tot twee keer toe heb ik er 1 op mijn schouder gehad! De 2e keer kroop ik bijna letterlijk bij Dirk op schoot, het klinkt misschien raar, maar het was echt heel eng!

Na dit grote avontuur te hebben overleefd, zijn we teruggereden naar onze backpackers en hebben we gebraaid,waarna we met de hele club het nachtleven van Plett zijn ingedoken! Super gezellig!

Zondag
Na een veel te korte nacht, zaten we de volgende ochtend om 9.30uur in onze kajak om walvissen te spotten. En we hadden geluk, de walvissen zwommen super dicht bij de kust, ze lagen bijna op het strand! Heel tof, helemaal als je je beseft dat jij heerlijk in een inimini bootje aan het dobberen bent en er verderop een beest van 35 ton zwemt! Helaas kon ik hier geen foto’s van maken, ivm met het water.

Daarna zijn we in de auto gestapt op weg naar de hoogste bungeejump brug van de wereld, deze lag tenslotte toch op de route. Natuurlijk hadden we het erover om hier eventueel van af te jumpen, maar diep in mijn hart wist ik dat ik dat toch niet zo durven en volgens mij Dirk ook niet. Toen ik de brug zag wist ik het zeker: hier spring ik mooi niet vanaf!!! Na een uurtje te hebben gekeken, sloegen de twijfels toch wel weer toe. Hoe tof zou het zijn, als we het wel deden! Ik was eruit: we gingen het doen! Dirk kon het uiteindelijk toch niet over zijn hart verkrijgen als een meisje zou springen en hij niet, dus besloot hij ook te springen. Geld uit de auto halen dan maar! Hmm..toen sloegen de twijfels toch wel weer toe, maar nu had ik Dirk helemaal in de stemming gebracht, dus na heeeeeeeeeel lang twijfelen ben ik toch maar mijn kaartje gaan halen. SLIK! Nu moest ik wel.. We hezen ons in ons harnasje en samen met onze gids Ryan liepen we de brug op. De weg erheen was alleen al eng! Waar begin ik in godsnaam aan!? Eenmaal op de brug werd het advies gegeven om niet naar beneden te kijken, wat ik natuurlijk wel deed: O ja, 216 meter is inderdaad heel erg hoog! Tot 2x toe heb ik geweigerd te springen. Ik moest er gewoon niet teveel bij nadenken, werd mij verteld. Hoe kun je hier nou niet bij nadenken!? Ik ga potverdikke van de hoogste bungeejump brug te wereld springen!
Na door iedereen te zijn overgehaald, besloot ik nu toch echt de sprong te wagen. Ik had tenslotte al betaald en als echte Nederlander wilde ik natuurlijk wel waar voor mijn geld! En daar stond ik aan het randje..Zat dat elastiek echt wel goed vast!? Veel tijd om erover na te denken had ik niet meer. Normaal tellen ze zo af: 5, 4, 3, 2, 1, BUNGEEEE! Bij mij ging het: 321BUNGEE!! En ik vloog door de lucht. Geen idee wat ik voelde of dacht, het ging zo verschrikkelijk snel! Je bent je hele oriëntatievermogen kwijt. Na de vrije val van 5 sec. begon ik te beseffen dat ik aan het bungeejumpen was en dat echt ongelooflijk vet was!! Zo eng was het helemaal niet, de tijd voor de sprong was veel enger! Eindelijk kon ik een beetje om mee heen kijken en proberen te genieten van het uitzicht. In 1 woord was het gewoon verschrikkelijk TOF! Of ik het nog een keer zou doen is een tweede..Met een voldaan gevoel reden we terug naar PE.

Maandag
Maandagochtend ben ik door Martijn van Khaya opgehaald en heb ik dan eindelijk kunnen kijken naar verschillende projecten. En ik heb er 1 gekozen! Ik ga vrijwilligerswerk doen bij een arm schooltje in een township. Het probleem hier is dat de kinderen na schooltijd weinig te doen hebben. Er is inmiddels een man aangenomen die muziekles komt geven, maar er zijn maar 6 trommels beschikbaar. Het komt er op neer dat er dan 6 kinderen iets te doen hebben en de rest van de kinderen erbij staan te kijken. Mijn taak is om alle 200 (jawel 200!) kinderen te vermaken. Ik zal proberen om een programma samen te stellen. Grote uitdaging, maar ik heb er zin in!
Overigens was het heel erg indrukwekkend om eens in zo’n township te kijken! De mensen leven in zulke kleine ‘huizen’ die bestaan uit houten platen of wat ze maar kunnen vinden. Dan waardeer je echt weer even wat wij allemaal wel niet hebben! Ik sta echt weer even met beide benen op de grond….Volgende week vrijdag begin ik met het vrijwilligerswerk.

s’Middags ben ik gaan shoppen met mijn 2 nieuwe huisgenootjes die gister zijn aangekomen, moet ook gebeuren!:D Ik heb een sportieve outfit gescoord voor mijn stage, aangezien de kinderen veel aan sport doen op school en de leerkrachten dan ook in trainingsoutfit moeten verschijnen..

Dinsdag
Helemaal trots kwam ik in mijn sportieve outfit op school. Gaat het sporten niet door…Doordat er op veel scholen gestaakt wordt, kan het zijn dat leerkrachten naar de scholen komen die nog wel open zijn, om deze leerkrachten te intimideren. Het is dus veiliger om in de school te blijven. Op school loopt nu beveiliging rond en de kinderen komen niet meer in hun schooluniform, maar in privékleren, om maar niet te laten zien dat ze gewoon naar school gaan. Klinkt best een beetje spannend, maar tot nu toe heb ik me nog nooit onveilig gevoeld hier in ZA. Afgezien van de vogelkooi dan…

Woensdag
Gister zijn er weer 2 nieuwe meiden gearriveerd, het wordt steeds drukker in ons huisje, gezellig! Vandaag heb ik samen met 2 andere stagiaires sport gegeven aan 4 klassen! Jawel, gewoon buiten…
Volgende week ga ik naar grade 2. Ik kom in een klas waar veel wordt gedaan aan remedial teaching, iets wat mij erg aanspreekt, dus ben benieuwd!

Ik hou jullie op de hoogte van al mijn belevingen! Knuffels!

  • 25 Augustus 2010 - 15:05

    Jelmer&Martine:

    WOOOT Super vet dat springen!!! Je verveelt je daar niet ;)

    Dat project klinkt ook gaaf. Heel veel succes!

  • 25 Augustus 2010 - 15:57

    Yvette:

    OMG! Twee keer een zo'n enge vogel op je schouder!!! Ik zou werkelijk waar gaan gillen (A)

    Whahaha! Maar de weg naar het bungeejumpen klinkt echt eng. Ik weet ook niet of ik dat wel zou durven. Sta je daar idd vet hoog boven, mijn god!
    Maar wel SUPER VET dat jij dat wel gedaan hebt! :D
    Ik kan niet wachten op spectaculaire foto's! ;)

    Shoppen moet natuurlijk overal gebeuren en dan heb je eindelijk de sportieve outfit en dan kan je hem niet eens showen tijdens een echte sportactiviteit. Balen! Maar in die 4 maanden dat we jou nog moeten missen zul jij hem vast nog vaak aanhebben!
    Maar doe dat maar niet als je nog een keer gaat stappen, haha.

    Veel plezier met het leren kennen van alle nieuwe mensen in je huis! Het wordt vast een gezellige boel!
    Ik kan nu al niet wachten op je nieuwe verhaal!
    Dikke knuffels terug!

  • 25 Augustus 2010 - 15:59

    Yvette:

    Oeeehoeh ik zie de foto!!
    COOOOOOOOOOOOOOOOOOL!
    Zo dat wilde ik nog even melden omdat hij het net niet deed!

  • 25 Augustus 2010 - 16:51

    Gera:

    WHHHHHAAAAAAAAAAAAAAA!!!!
    Jodie Jell, echtt ahhhhh Jozef..JIj springt een vrije val:O:O:O ahhh!!! Dit is werkelijk wat ik dacht;). Wat super, en dat je het durfde..ahh die foto!

    Fijn dat er steeds meer huisgenootjes kmen.. lekker gezellig vooral het shoppen moeten we niet verleren toch;)
    LIeverd, super dat je het naar je zin hebt!! Ik geniet van je berichtjes :D:D

    Oh en wat nice dat je eindelijk gaat beginnen met je project. Echt een project vor jou... You can do it!!

    Have fun, lieve Jella:D:D
    Kusssen (K)

  • 25 Augustus 2010 - 19:46

    Rianne:

    Ahhhh Marjel wat tof!! Superleuke dingen al gedaan!! En de hoogste bungee van de wereld, hoe stoer van je!! Ik heb de 1 na hoogste gedaan in Nepal ;)

    Maar je vermaakt je daar dus wel? Je project klinkt ook goed! Wel een uitdaging, 200 kids vermaken! Maar gelukkig heb je veel talent en anders heb je altijd nog je liedboekje ;)

    Heel veel plezier en succes nog daar!! Geniet er van!!

    Owja, en je zit geloof ik in hetzelfde huis als waar Christian zat, het vriendje van Esther ;) Vraag maar aan Dirk ;)

    Kussen!

  • 26 Augustus 2010 - 13:43

    Géke Niels En Felien:

    Wat een lef!!! En wij kunnen het weten want we hebben er vorig jaar heel lang staan kijken. We hebben nl een deel van de gardenroute gereden. Leuk je verhaal te lezen, want ik zie het zo weer allemaal voor me. Verheug me alweer op je volgende belevenissen. Wij hebben trouwens ook zoon township tour gedaan, felien heeft nog biljart gespeeld met mensen uit het township, vonden ze helemaal geweldig zo'n blank meisje die biljart speelde.

  • 26 Augustus 2010 - 17:14

    Nienke:

    Hey marjel!
    wat ontzettend dapper dat je echt bent gaan bungeejumpen! gewoon echt tof..ben beetje jaloers:P hahah..Geen last van heimwee zo te horen! geniet dr van meid! wacht met veel plezier je volgende verslag af! en succes met je project! echt gaaf! Dikke tuut!

  • 26 Augustus 2010 - 20:02

    Thirza:

    MARJEL!!!!!
    Je hebt gewoon gebungeejumped!!! Echt doodeng! Maar supergaaf dat je dat hebt gedaan!:D:D
    Tof dat je nu ook eindelijk met je project gaat beginnen... iets bedenken om 200 kinderen bezig te houden is idd echt een uitdaging! Maar dat kan jij!!!

    Ik vind het echt zo stoer dat je helemaal daar bent en allemaal van die gave dingen doet en ook nog les geeft en zo'n groot project doet!!!

    Heel veel succes!
    En ik vind het echt superleuk om je berichten te lezen!

    Knuffel!

  • 27 Augustus 2010 - 09:11

    Mariska:

    Hey Marjella,

    Erg leuk om je verhalen te lezen over je belevenissen daar!! :)
    En je hebt gebungeejumped!! Echt gaaf :)

    Heel veel plezier & succes daar.

    Liefs Mariska

  • 28 Augustus 2010 - 15:35

    Maaike:

    Wauw gaaf zeg, wat jij daar allemaal beleeft! Supercool dat bungeejumpen!! Succes met de kinders volgende week!

  • 29 Augustus 2010 - 15:24

    Lieke:


    Lieve Mar,

    Hoe is het daar? Zo te lezen ontzettend gaaf :D Ik heb net alle verhaaltjes gelezen en foto's bekeken, echt super! En wat heb je al enorm veel gedaan! Bbq'en, naar de bios, wafels eten, bungyjumpen (heel dapper!!), cheeta's aaien, stage, naar het strand en het Monkeypark! Super! En je gaat vrijwilligerswerk doen op een school in een township? Goed hoor! Echt een uitdaging om 200 kinderen les te geven.. maar ik weet zeker dat het helemaal goed komt. Je kunt het lieverd! Leuk dat je steeds meer huisgenootjes krijgt! In totaal kunnen er 10 studenten bij jouw in huis wonen toch? Gezellig :D Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal! Je schrijft ook zo leuk!! Echt! Ontzettend veel plezier en succes toegewenst daar. Genieten, genieten, genieten.. voor je het weet stap je alweer in het vliegtuig naar Nederland!

    Heeeeele dikke knuffels vanuit Groningen! xoxoxox


  • 29 Augustus 2010 - 22:12

    Anneke:

    Wow! Ik ben weer helemaal bij met het lezen van Marjell d´r avonturen! Helaas konden we laatst nie lang kletsen.....
    Maar jemig wat heb jij al veel meegemaakt! Echt super! =)
    Ik hoorde van Jacky van dat bungeejumpen & dacht echt mien grutt'n heeft Marjell dat gedaan?! VET TOF! =D Haha en ik hoor je nog zeggen bij Star Beach dat ga ik echt niet doen! xD Geweldig dat je dat dan nu toch hebt gedaan en gedurfd!
    Maar wat je verder ook allemaal hebt meegemaakt, wat een belevenissen =)
    Ben nu al erg benieuwd naar je volgende verhaal! Je vermaakt je in ieder geval prima zo te zien ;-) Super!

    Dikke tuut!

  • 30 Augustus 2010 - 06:44

    Rudy:

    He Marjella

    had je waarbenjij.nu gevonden op je hyves dus ik denk ga toch maar even je verhaaltjes lezen. pff ben wel jaloers hoor. ben net een halve dag terug in nederland en wil nu al weer naar het buitenland. nou laat afrika ver genoeg zijn;) hahah

    het klinkt echt allemaal super gaaf zeg. leuke foto's ook... en dan natuurlijk de bungeejump pff kom ik aan met mijn bungeejump van 60meter hahah valt wel een beetje in het niets nou he;)

    x
    Rudy (je weet wel je oude reisleider uit argeles;))

  • 30 Augustus 2010 - 20:58

    Pap En Mam:

    Eng hoor dat bungeejumpen maar goed dat we het pas achteraf hoorden.
    Komen wij daar straks ook langs, pap wil ook graag ff springen :)
    Dikke kussen
    Pap en Mam vanuit Italië

  • 31 Augustus 2010 - 15:35

    Nicole:

    WOOOW WAT STOER BEN JIJ! Het project klinkt echt super interessant! Ben benieuwd hoe je 200 kinderen gaat vermaken!! :) Hahah. Komt vast helemaal goed. Ik ben erg benieuwd naar al je andere belevenissen. Enjoy! Je kamer ziet er nog prima uit hoor hier;) Er wordt goed voorgezorgd. Nog veel plezier met olifanten aaien, zebra's bekijken en alle leuke dingen die je allemaal doet!

    Heel veel kussen voor jou!

  • 01 September 2010 - 19:56

    San En Lau:

    Ey zussie!

    Hoe gaat ie daar nu, alweer wat gezellige mensen gearriveerd in jullie huis..?? Waren even benieuwd of je al was begonnen met het werk in het township en het lukt om al die kiddo's te vermaken ;) hoe bevalt het les geven in Grade 2?
    Staken de leerkrachten nog steeds overigens....
    Nou hier iig alles super goed! Afgelopen weekend zijn wij lekker in het park bij Noorderzon geweest, erg nice! Verder super druk en vndg eerste introductiedag van mijn motoropleiding gehad. Mrgn ga ik naar het circuit :)
    Zondag hadden we alweer een jaartje verkering, whoehoeee ;) we kletsen wel ff weer bij, hier komen niet alle details natuurlijk haha.

    @ daddy: ik wil je het duwtje wel geven hoor ;) ghaha volgens mij spring jij nog niet als je een miljoen cadeau krijgt!

    Btw blaast je auto nog een beetje :)

    Liefs en dikke kus

    Lau en jou allerliefste, knapste & gevaarlijkste broer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjella

Carpe diem!!

Actief sinds 09 Juli 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 48859

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 16 Februari 2013

Marjella goes down under

10 Augustus 2010 - 21 December 2010

Marjella goes South Africa

Landen bezocht: