Het Afrikaanse leven! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu Het Afrikaanse leven! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjella Velde - WaarBenJij.nu

Het Afrikaanse leven!

Door: marjellavandervelde

Blijf op de hoogte en volg Marjella

10 September 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Afgelopen vrijdag hebben we gebraaid bij Marshall, het andere studentenhuis. Bepakt en bezakt met eten en drinken gingen we op weg, het is hier in Afrika namelijk gebruikelijk dat iedereen zijn eigen eten en drinken meebrengt. Het was een gezellige avond en ik heb me prima vermaakt!

Zaterdag gingen de meiden naar het Kraga Kamma park, voor de oplettende lezer, hier ben ik dus al geweest. Daarom ben ik samen met Dirk een dagje naar Jeffrey’s bay geweest. Dit is een leuk plaatsje ongeveer 100 km verder op, waar je prachtige stranden vind! ’s Avonds zijn we met het hele huis gezellig uit eten geweest, waarna ik de meiden natuurlijk even moest introduceren in de cocktailbar. Als professionele cocktaildrinker, koos ik een super lekkere cocktail uit! Natuurlijk ging deze cocktail de groep rond en ik zie iedereen nog beamen hoe lekker hij is! Totdat ik mijn cocktail terug krijg en nog eens bestudeer wat er nou eigenlijk allemaal in dit heerlijke drankje te vinden is: onder andere een kakkerlak dus! We hebben de serveerster geroepen en Lotte sprak: ‘there’s an animal in it!!’, waarna ik een nieuwe cocktail en we dit rondje gratis kregen. Eind goed al goed, mij moet je vaker meenemen! ;)

Zondag zijn we naar een soort van vlooien- en een souvenirmarktje geweest en hebben we lekker gegeten in de stad. Zon, markt, uitzicht op zee = VAKANTIEGEVOEL! Af en toe voelt het gewoon echt als een grote vakantie! Totdat ’s ochtends om 6.30u mijn wekker weer eens gaat.. Over het algemeen is het hier lekker warm met wel veel wind, de naam ‘windy city’ komt echt tot zijn recht! De lente is net begonnen, dus vanaf nu wordt het als het goed is alleen maar warmer, nice! Ik zag op het journaal dat er in NL veel regen is gevallen. Erg vreemd om te zien, aangezien we hier te kampen hebben met een water te kort. Auto’s wassen, planten water geven etc. is hier ten strengste verboden! We moeten erg zuinig aandoen, want als er niet veel regen gaat vallen (daar is eigenlijk de maand augustus voor) is waarschijnlijk in juni het water helemaal op.

’s Avonds heb ik mijn spelletje jungle speed geïntroduceerd. En Louki, het is ook hier een succes! Volgens mij is iedereen nu al verslaafd aan dit super hilarische spelletje dus voor de mensen die het nog niet kennen: ren naar de winkel!

maandag
Voorlopig is maandag mijn vrije dag, maar mogelijk ga ik de maandag nog invullen door ook dan vrijwilligerswerk te gaan doen bij mijn project. Heerlijk uitgeslapen dus en afgezien van de afwas, boodschappen, eten koken en jungle speed spelen heb ik weinig gedaan. Ook wel eens lekker!

Dinsdag, woensdag en donderdag
Dinsdag stond ik voor het eerst alleen voor de klas. Ik vind het heerlijk dat er niemand op mijn vingers meekijkt en ik af en toe gewoon een zin in niet correct Engels kan uitspreken. Tegelijkertijd gaat het hier allemaal zo anders dan in NL en dat maakt het ook wel lastig om de groep nu al alleen te draaien, zonder iemand waar je even op terug kan vallen. Mijn begeleider was namelijk even naar de school van haar kleindochter, maar vanaf 11.00uur was ze wel gewoon weer ergens op school hoor! Hmm, ok, ik denk dat ik het wel red!? Gelukkig ging het prima. Al dacht ik wel toen ik hier kwam, dat de kinderen met hun welgemanierde gedrag (goodmorning mem, how are you doing?) en hun strakke uniformpjes, voorbeeldig gedrag zouden vertonen. Niets is minder waar: ze lopen door de klas, praten werkelijk waar aan 1 stuk door en doen lekker op hun Afrikaans zo langzaam mogelijk over hun werk. Wel een uitdaging dus, maar die ga ik met veel plezier aan!
Woensdagavond ben ik samen met Anouk naar de film ‘Step up’ geweest en donderdagavond hebben we op zijn Hollands heerlijk ‘Boer zoekt vrouw’ gekeken!

Om nog even door te gaan over het leven hier, kan ik jullie ook nog wel wat vertellen over het verkeer hier. Mijn autootje en ik zijn trouwens steeds betere vriendjes aan het worden, hij rijd nog steeds! Aan het verkeer raak ik ook steeds beter gewend. Het links rijden is niet het moeilijkste punt, dat zijn de overige Afrikanen die deelnemen aan het verkeer. Ze rijden je links en rechts voorbij, stoppen werkelijk overal (gewoon even je noodlichten aanzetten), ze lopen/fietsen/voetballen (het kan allemaal) op de snelwegen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Vooral als ik niet zelf rij, kan ik er vreselijk om lachen! ‘KIJK, een aap op de vangrail!! En KIJK, een paard en wagen op de snelweg!’ zijn veelgebruikte kreten die ik in het begin heb gebruikt.

Straks ga ik weer naar mijn project in het township, er gaan 4 huisgenootjes mee dus we gaan er met zijn allen zeker wat leuks van maken! ’s Avonds hebben we een townshiptour georganiseerd door Khaya. We krijgen te zien hoe de mensen in de townships leven, maar dit ik heb ik natuurlijk al wel deels gezien. Ook wordt er voor ons gekookt en gedanst, hartstikke leuk om ons eens onder de locale bevolking te begeven, heb er zin in! Zaterdag zijn we uitgenodigd bij een cricketwedstrijd en eind september heb ik een week vakantie, samen met Ingrid, Vera en Anouk en staat er een weekje Kaapstad op de planning!! Enorm zin in!! :D :D

Dit was het voor nu, heel veel kusjes vanuit het zonnige en windige PE!

  • 10 September 2010 - 08:04

    Mandy:

    Heej meis!
    Wha geweldig om je verhalen te lezen; JALOERS!
    Geniet er lekker van...
    en ben weer erg benieuwd naar je volgende verhalen!

    Ps hier is het koud en het is al herfst grr..

    Liefs Mandy

  • 10 September 2010 - 08:27

    Silvie:

    Marjel!!
    Oooh wat klinken jouw verhalen geweldig!! Pfff zou zooo graag weer in Afrika zitten.. Hoe vind je de mensen daar? Zijn de kids wel lief voor je, ondanks dat ze niet alleen maar netjes op hun stoel zitten? Heb je al Afrikaans met je billen geschud? Haha
    Nou ben benieuwd naar je volgende avontuur!
    Liefss Sil

  • 10 September 2010 - 08:32

    Gerard En Renée:

    Hoi Marjella,
    Al hebben we nog niets laten horen, we zijn wel trouwe lezers. En het eerste wat ik doe zo gauw er weer een verslag opstaat is oma bellen. Ook oma leest jou stukjes (vaak wel meerdere keren) met veel plezier. In het begin zat ik hiervoor veel met oma aan de telefoon maar nu lukt haar dit zonder hulp prima. Marjella we genieten van al je verhalen, blijf vooral doorgaan met schrijven. Maar blijf bovenal zelf genieten van alles wat je daar meemaakt.
    Groeten van Gerard,Renée en Oma

  • 10 September 2010 - 09:09

    Yvette:

    Hello, hello!
    Marjel ik moet je echt even een compliment geven over je schrijfstijl!
    Het lees allemaal zo makkelijk weg en totaal niet saai om te lezen. Het is net alsof je het gewoon in persoon aan mij vertelt, haha! SUPER!
    Maar woi een kakkerlak in je cocktail!!!! GILLEN!
    Weet je meteen hoe hygiënisch die bar is, whaha!
    Ik ben blij dat je soms ook wel het vakantiegevoel hebt! :D Hoort er natuurlijk ook een beetje bij in zo'n mooi land!
    Wat leuk dat je ook een dagje echt helemaal onder de bevolking gaat doormaken!
    Heel veel plezier nog, maar dat gaat wel lukken denk ik zo!
    Lieeeeeeefs!

  • 10 September 2010 - 10:09

    Anouk:

    Leuk geschreven Marjella! :D
    Gelukkig zijn jouw fox en jij nu ook buddy's!

    Liefs

  • 10 September 2010 - 13:38

    Louki:

    Yeah! Jungle speed is koeeeelll! :D Ik ga straks op trainingsweekdend (lekker in een tentje op de camping in de regen.. ;)) en hij gaat ook zeker weer mee!! :D
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat je allemaal leuke dingen aan het doen bent! Klinkt goed!
    Veel plezier in Kaapstad alvast!!
    Dikke zoen!

  • 10 September 2010 - 16:30

    Pap En Mam:

    Lieve Marjella,
    Al weer een leuk verhaal. Is het nog wel nodig dat wij naar Zuid-Afrika komen:) Door jouw verhalen lijkt het of wij er zelf bij zijn. Nou geniet er maar van!
    Be careful out there..
    Liefs en kusjes van ons.

  • 11 September 2010 - 10:06

    Anne :

    Hey Marjella!
    Mooi om je verhalen te lezen! Je vermaakt je duidelijk super goed! Geniet van alles en doe Kaapstad de groeten van me!
    Liefs Anne

  • 13 September 2010 - 21:07

    Reisleiding:

    Hee,

    weer een leuk verhaaltje van je! haha een aap op de snelweg dat klinkt gezellig ik dcht dat ik in barcelona veel had mee gemaakt maar die zag ik daar toch niet;). en boer zoekt vrouw kijken in afrika dat lijkt me echt een hoogte punt van je vakantie daar;)

    spreek je snel op skype

    x

  • 15 September 2010 - 15:57

    Edwin:

    Zo, de verhalen volgen elkaar snel op ;) zo te lezen maak je daar een hoop mee. Ik ben jaloers op je hoor, en het weer wordt hier idd slechter, geniet er dus nog maar even van

    x

  • 17 September 2010 - 09:32

    Gera:

    Whoehoe.. Jungle Speed, helemaal top!
    Wat een gedoe die snelwegen in Afrika. Links rijden en nu ook al apen op de snelweg.. cursus slalommen?? haha.
    Nog geen ongeluk gehad?
    Tuuut!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjella

Carpe diem!!

Actief sinds 09 Juli 2010
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 48851

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 16 Februari 2013

Marjella goes down under

10 Augustus 2010 - 21 December 2010

Marjella goes South Africa

Landen bezocht: